Hej på er!

Vi är i startgroparna på att bygga till vår 40-tals ville på 68+68 kvm med 80 kvm i två plan där undervåningen blir liknande suterräng. I hela nybygget kommer vi att lägga golvvärme sam eventuellt i de delar som öppnas mot nybygget, nästan 40 kvm till.
Vi har nu fått ett ca pris på att byta ut vår elpanna till en bergvärmepump 11kW, borrdjup på ca 180m, priset för detta ca 160'-170' innan ROT avdrag.
Vi vill passa på att få detta gjort innan årsskiftet för att kunna börja använda rotavdraget i år. (Vi kommer ju antagligen "maxa" det nästa år när hela byget börjar.)
Vi tänker också börja radonsanera huset med hjälp av mekanisk från och tilluft. Priset för detta ca 40 000 innan ROT. (Vår första offert var på strax över 100 000!)

Nu är mina frågor:
Hur kommer detta höja värdet på huset? Vi har lite topplån kvar vi skulle vilja baka in i bottenlånet innan vi kör igång med det "stora bygget"
Enligt killen som gav oss första offerten på radonsaneringen skulle värdet höjas med minst den summan han begärde för åtgärden? Vi var skeptiska..
en som sagt, någon om vet värdeökningen för dessa typer installationer eller någon som har uppfattning om offerterna känns rimliga?

Tack på förhand!
Mvh Camilla

Tyresö
Det där med värdeökningar på hus är ju helt beroende var huset står, dvs det är en väldig skillnad på värdeökningen beroende på om huset står på Liiidingö eller långt ute vid Allesjaure i Norrland.
Rent generellt är det helt omöjligt för någon annan än din bank eller husmäklare, att avgöra hur mycket värdeökningen blir.

Att huset ökar i värde, det är ju självklart att det gör - men hur mycket......?

Tack för svaret.
Jag förstår givetvis att det spelar stor roll. Men jag har sett tidigare här på forumet att värde på huset ökar med ca 50 % av kostnaden för bergvärmeinstallationen. Men givetvis spelar läget och husets värmebehov stor roll. Det jag funderade mest på var egentligen radonsaneringen med tanke på att han försökte sälja på just det argumentet att huset ökade med kostnaden i värde...?
Jag får helt enkelt ringa mäklaren o höra..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.