Hej!

Jag håller på att planera för vårt nybygge. Tanken är att jag skall försöka göra plattan själv till hus 120 kvm och garage 60 kvFörLag kommer köpa färdiga element och isolering m.m Har inte gjort det tidigare men känner mig mkt påläst iaf och är väl ganska praktiskt lagd. Jag hade tänkt göra detta under april till juni 2011 dvs två månader varav två veckor på heltid. Till min hjälp har jag en 3tons grävmaskin under hela tiden och de verktyg instrument som behövs i övrigt. Tomten är helt plan och i övrigt redan grovplanerad. Är det rimlig tid att göra detta på? Vilka moment bör jag till in hjälp enligt erat tycke? Några andra tips ?

MvH

Henrik

Tyresö
Du klarar allt markarbete själv om du har en höjdlaser. Har du paddat krossbädden och vägt in den så att den är plan som ett dansgolv, då fixar du formsättningen på 2 - 3 dagar om du använder färdiga L - kantstöd. Armeringen tar 2 - 3 dagar, beroende om du ska ha najade kantbalkskorgar

Ska du ha ingjutna golvvärmeslingor, så peta i dej en valium, stor som en hotelltvål innan du försöker tyda och göra efter ritningen. Tidsåtgången kan vara allt från 2 - 7 dagar. Du klarar av det men du kommer garanterat under tiden vara väldigt otrevlig mot alla som ska komma med goda råd och tips.

Armeringen måste du ha hjälp att bära - gärna någon med en frisk och stark rygg - alla andra moment klarar du själv, utom gjutningen. Är du inte helt 100% säker på att gjuta, så lej bort det jobbet till en proffsgjutare.

Mkt beror på hur djupt du måste schakta, och om du är själv. Ska du lägga in allt grus med den maskinen så tar det lite tid. Men när du fått ut allt makadam och jämna till det så tar inte kantelementen och isolering lång tid.1-2 dagar. Ska du dra spillen själv och dra vatten i isolering så tar det 1 dag till. Armering tar ca en halv dag. Allt beror på om du är själv och vad du har för hjälpmedel som sagt

Tack för kloka idéer. Finns det något alternativ till kantbalkskorg som tar mindre tid när man gör det själv ? Det bli färdiga L-element med golvvärme i både hus och garage. Kommer dock använda färdiga fästen för golvvärmen i isoleringen för att slippa jobbet naja dessa mot armeringsmattan.

Mvh

Henrik

Tyresö
Använd inte Värmerörspluggar som värmerörshållare - alltså dom som man sticker ner i frigoliten, dom sitter inte bra fast. Använd istället plastskenor med skåror som du fäster värmeslingorna i. Värmeslingorna ska ligga skyddade under armeringsnäten - dels för att sprida värmen bättre i plattan, och dels för att dom inte ska riskera att bli söndertrampade under gjutningen.

Personligen är jag emot värmeslingor i garageplattor pga man vet ju inte om man vill borra och skruva fast en maskin i golvet. Man går ju inte barfota i garaget och då behöver man inte ett uppvärmt golv, så jag förespråkar att man värmer upp garaget med en vanlig 2 KW byggvärmefläkt som man ställer på golvet bredvid garageporten.

En vanlig byggfläkt är dessutom väldigt mycket billigare i inköp än värmeslingor.

Kantbalkskorgar finns färdiga att köpa, i alla olika storlekar.

Det är inte säkert att du behöver gör korgar till voterna. Kan räcka med tex 2 st 12mm järn i underkant och 2 st i överkant. Sen tycker jag att dom sk värmerörshållare sitter hårt i frigoliten. Men det blir rakare och går fortare med skenor. Är man 2 st + 1 grävmaskinist så gör man en grund från singling till färdig med armering på 3-4 dagar. Är man lite händig så tar inte det lång tid och rulla ut golvvärmen.

Tyresö
Janet_Johan skrev:
Det är inte säkert att du behöver gör korgar till voterna. Kan räcka med tex 2 st 12mm järn i underkant och 2 st i överkant. Sen tycker jag att dom sk värmerörshållare sitter hårt i frigoliten. Men det blir rakare och går fortare med skenor. Är man 2 st + 1 grävmaskinist så gör man en grund från singling till färdig med armering på 3-4 dagar. Är man lite händig så tar inte det lång tid och rulla ut golvvärmen.

Jo, du har ju rätt i tidsplanen om det är utifrån en erfaren betongare, men en helt oerfaren människa klarar inte det på den tiden - det går så mycket tid till att läsa byggritning och dubbelkolla alla mått. Jobbet är inte speciellt svårt, men har man aldrig gjort det förut - då tar alla moment väldigt mycket tid.

Visst fungerar värmerörshållarna om dom nu verkligen blir ordentligt nerstuckna i frigoliten, men jag har pumpat betong till så många villaplattor där piggarna släppt från frigoliten pga spänningen från värmerören när den böjs - därför är den minimala merkostnaden för plastskenorna väldigt prisvärd.

Dom har man till golvvärmeslang, sen beror det på vilken märke på slangen du ska ha. Dom ser lite olika ut till andra märken.

Värmerörshållarna som vi använder sitter hårt. Sen ligger armeringsmattan ovanför och tynger ner slangen.
Och som du säjer så beror tiden på hur kunnig och erfaren man är=)

Var köper man dessa plastskenor som ni nämner? Jan tänka mig ta hjälp med utsättningen med hörnen iaf så vet man att det blir hundra. Hur lång tid bör jag räkna med som oerfaren anser ni med erfarenhet?
Tack för alla inlägg

Mvh

Henrik

Tyresö
www.fosforos.se i Slagsta har garanterat allt du behöver - dom säljer allt som har med betong att göra - utom färdigblandad betong.

Kantbalkarna kan va lite pilliga att få till. Jag börjar med att bocka till villabyglar, räkna med c/c 600, för att få antalet. Därefter bockas 12 mm armeringasjärnen, 90 grader, 1 meter in. Grundbroschyren föreslår att man bygger kantbalken i spec. fixtur. Jag anser det är enklare att bygga direkt i formen. Lägg i 12 mm- järnen, trä på rätt antal villabyglar, naja ihop från en kant. Försök att inte skarva alla 12 mm-järnen på samma ställe.
http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf

Tack, som om jag förstår det rätt som najas 12mm järnen på insidan i hörnet på byglarna och inte på utsidan, eller? Det känns som att man tjänar ganska mkt tid på att köpa färdiga byglar eller är det så att dessa färdiga är väldigt dyra?

MvH

Henrik

Glömde fråga. En sådan fixtur är det något man bygger i shälv i så fall? Tänkte att jag förmodligen kommer ha en del tid innan jag får tillträde till tomten i april och då kanske man tjänade på att göra dessa redan innan.

MvH

Henrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.