Hej!

Vi behöver bygga två stödmurar av c:a 20m längd vardera. Stödmur 1 kommer att ligga mellan vår garageinfart och granntomten. Nivåskillnaden där är ungefär 1,5m. Stödmur 2 kommer att ligga mellan vår garageinfart och resten av vår tomt. Nivåskillnaden är ungefär 1m. Stödmur 1 och stödmur 2 kommer att ligga parallellt med varandra med ett avstånd på c:a 6m mellan dem. C:a 3m från stödmur 2 kommer vi att placera vårt hus.

De offerter som vi har fått för totalentreprenad ligger på c:a 250 000 kr vilket vi anser vara väldigt dyrt.

Jag har gjort lite grovräkning, och om jag skulle bygga murarna själv så skulle kostnaderna hamna på kanske 80 000 - 100 000, vilket är saftigt det med. Då kan det också uppstå problem med garantin som försäkringsbolaget eller företaget som ska bygga huset kan kräva. Jag kan inte reglerna angående detta. Enligt instruktionerna för Megawall ser jag inga svårigheter i att göra det själv men vågar jag ta steget i och med att det ska hålla för huset?

Jag behöver generella tips angående detta. Vill gärna höra om liknande erfarenheter eller om någon har någon idé om hur vi kan sänka kostnaderna. Finns det någon möjlighet att eventuellt importera mursten och få det billigare?

Tack på förhand!

Det är inget magiskt med att bygga sådana murar själv. Gjorde tre stycken i somras. Har väldigt mycket nivåskillnader på tomten precis som du verkar ha. Första muren nedanför garageuppfarten. Grävde ur, la i duk, på med 0/32 och padda rejält för att ha något stabilt att stå på. På med lite stenmjöl för att väga av enkelt och sedan stapla upp. Dräneringsgrus närmast ca 2 dm och sedan 0/32 paddat i varv och sedan toppat med 0/16 och grus. Ungefär samma med övriga murar förutom att jag inte paddade bakom då det är gräsmatta där. Totalkostnad för mina murar (ca 50kvm Megastone 150) blev drygt 34 000 med sten, bärlager, maskiner osv. Det var ett snabbt och kul jobb att göra och det var inga problem att köra intill med lastbil efteråt så känns inte som några problem med att få det att hålla. Dessutom så är ju ett hus en mycket mer utbredd last än vad till exempel en lastbil är så det ska inte vara några problem. Se bara till att göra underarbetet ordentligt. Lycka till!

Tänk på att du behöver bygglov.

Det är inte säkert att du behöver bygglov för dina murar. Jag mailade en beskrivning till stadsplaneraren och efter en snabbskiss som jag kompletterade med så fick jag ett svar efter ett par timmar. Med beskrivningen av tomten och skissen så kan de snabbt säga om du behöver bygglov eller ej. Väl investerad tid!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.