Hej,

När jag gjöt nytt betonggolv i badrummet gjorde jag först små "torn" som stöd för avdragningsbanor (stålrör). Dessa torn gjorde jag i betong som blandades torr, men det var inte så enkelt att få till rätt konsistens och lyckas få dom att hålla ihop. Någon som har bra tips hur man gör sådana "torn" på ett vettigt sätt? Kanske funkar bättre med murbruk än finbetong? Nuvarande projekt är liknande, nytt armerat 70mm betonggolv i befintligt rum i en källare. Dvs, jag behöver torn som sticker upp från makadambädden genom armeringsmattan till avdragningsbanorna. Tacksam för tips!

Det finns justerbara plastdistanser med hållare för stålrör. Plastfoten blir kvar vid gjutningen, men röret plockar du upp. Jag köpte på beijer i somras.

Hej, ok ska kolla vad som finns färdigt i bygghandeln.

Henke, har kollat på nätet men det jag hittade var samma som du länkade till. Trodde nog att det var för lite tjockare gjutningar än de 70mm jag planerar. Det blir alltså ca 30-35mm betong på varje sida armeringsmattan så det är inga tjocka grejor som får plats. Men justerbara plastdistanser vore ju smidigt...

B
murbruk ska man ej ha i betongen
murbruk= inte samma sak som betongen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.