Jo jag vet att det blir lite kostsamt men hellre det än att tumma på konstruktionen...

B
då kan du ha en storlek större på nätet

Ja det kanske kan vara en tanke, får kolla det med konstrutören.

B
att öka storlek brukar ej göra så mycke. hellre mer än för mycke armering(finns gräns där med).
du kan även ha klass ett betong men din gjutning kommer bara klassas som tre om du inte har utbildning

Hej!

"johanlundberg" hur ska du fälla in saxlyften och hur gör du med avlopp, armering, fastsättning m.m.??

Har själv köpt en sådan (hydraulbord,saxbord) som jag ska fälla in i garageplattan,

Om det kan vara till någon hjälp så löste jag min nerfällda saxlyft så här.
Tog helt enkelt bort ett lager cellplast där den ska stå.
Armerade med "vanlig" 6150 matta även under lyften
Förstärkte betongkansten runt lyften med 40x40x5 vinkeljärn.
Byggde en tillfällig träform för själva gjutningen.
Den gula slangen som syns innan gjutningen är till för att dra hydraulik och tryckluft till lyften på ett smidigt sätt.

• IMG_0366.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0377.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1482.jpg
    Skapa konto
B
alexandersson1 och gabbe1

om hissen ska va ner fälld så skall konsttuktören ha fixat det

byggare henke skrev:
alexandersson1 och gabbe1

om hissen ska va ner fälld så skall konsttuktören ha fixat det
I mitt fall var jag själv konstruktör och körde med principen sunt förnuft och kunskapssamlande innan jag startade.
Verkar ha funkat bra för jag har inte en enda liten spricka i plattan nu efter snart 2 år, många billyft och extrem snölast på taket förra vintern :)

B
jo men johanlundberg verkar ha kontakter med behörig konstruktör. då ska denna lösa allt

Hej!

Jag är bara en självbyggare.

Mitt bord är tyvärr 27 cm högt i nedfällt läge och jag ska bara ha 20 cm cellplast under 10 cm betong så jag får väll gå ner i 16-32 gruset lite. Funderar på att skita i cellplasten på den biten (2x1,2m) för att inte gå för djupt i gruset.

Vad tycker ni ??

B
inte bra att strunta i isoleringen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.