Hej!
Vi funderar på att dränera om vårat hus och samtidigt isolera källarväggarna.
Har läst en del på nätet och har fastnat för Pordrän...
Undrar om någon har erfarenhet av Pordrän och vad det kan kosta (totalkostnad) att utföra detta arbete? Totalentrepenad!
Vill även få rekommendationer på bra och seriösa företag i Skaraborg...

// Tacksam för svar

Ytterväggarna som jag vill dränera/isolera om har måtten:
Vägg 1: Längd ca 10,5 meter, ca. 1,5 meter under marknivå (om man mäter höjden i källaren)
Vägg 2: Längd ca 8,5 meter, ca. 1,5 meter under marknivå (om man mäter höjden i källaren)
Vägg 3: Längd ca 2 meter (fram till trappa), ca. 1,5 meter under marknivå (om man mäter höjden i källaren)
sen tror jag väl att man måste in under trappan med ca 2 meter och även förbi groventre´n ca 3 meter + lite runt om där, ca. 1,5 meter under marknivå (om man mäter höjden i källaren)

sammanlagt så blir det nog ca 25 meter och ca 1,5 meter i höjd
detta blir ca 38 kvadratmeter som behöver isoleras...

Man brukar kunna få priser mellan 1500 och 2000 kr/lm beroende på hur lätt det är att komma till.
Ibland kan man få lägre priser om man hittar en entreprenör som behöver jobb.

Vi gjorde samma jobb som ni är på gång med i höstas. Grävde drygt 1,5 m djupt och isolerade med Optidrain. Vi betalade 2000 kr/lm inkl. allt.

Rot-avdrag...gäller det för dräneringsjobb? Vet att det är lite otydligt vid markarbete!
En del av jobbet är ju grävning. Undrar om dom brukar spec. grävmaskin och grävmaskinist för sig, eller blir det bara en klumpsumma på grävmaskin tro???

Pablo:
Vad menar du med allt? Spolbrunnar och allt annat som alltid tillkommer ingick det i priset med?
Vill du vara snäll och skriva upp hur din räkning såg ut!
Det går bra om du scannar den också, lättare...d^_^b

Vill gärna höra andra vad som ingår i ALLT...

ROT-avdrag.

Taget från http://www.skatteverket.se/privat/s.../rotarbete.4.58a1634211f85df4dce80009465.html

DRÄNERING
Grävning och dränering av grund ger rätt till skattereduktion. Även arbetskostnaden för att återställa marken efter det att dräneringsarbetet är utfört ger rätt till skattereduktion förutsatt att återställningsarbetet sker i direkt anslutning till ROT-arbetet.Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.

Har själv fått dubbla budskap från entreprenörer vad som är arbetskostnad så jag kollade med Skatteverket. Alla mantimmar i direkt anslutning till dräneringen kan dras på ROT. Gäller alltså inte mantimmar för transporter (som en entreprenör påstod). Gäller alltså maskinförare, men inte själva hyran av maskinen. Detta förutsätter specad faktura. Ligger dock delvis i entreprenörens intresse eftersom det är han som ordnar allt med Skatteverket.

SuperTorsten skrev:
Pablo:
Vad menar du med allt? Spolbrunnar och allt annat som alltid tillkommer ingick det i priset med?
Vill du vara snäll och skriva upp hur din räkning såg ut!
Det går bra om du scannar den också, lättare...d^_^b

Vill gärna höra andra vad som ingår i ALLT...

Jag är också nyfiken på vad som ingår i ALLT:P

Hej, Du får räkna 20-40 cm till på grävdjupet. Du skall ner ca: 10 cm under sulan. Annars så kommer du ha fukt mot sulan som dras upp i sulan.

Priset är väldigt beroende på vad du själv ska göra när det gäller återställningar osv...Grovplanerad tomt efter, tar du själv hand om överblivna massor eller ska borttransport ingå. Eller vill du tex ha en total återställning med färdig gräsmatta.

Sen något som kan tillkomma är om du har asfalt tex mot grunden, då bör du blästra bort bef. asfalt för att pordränet skall jobba ordenligt.

Redigerat:
hej,
det här med 2000:- per löpmeter vad inkluderas egentligen i det? jag har precis tagit in offert och det ligger på ca 3000:- ink moms per löpmeter efter rotavdrag. jag har ett radhus med totalt 14 meter som ska isoleras med pordrän, och sedan så är det ny dagvattenbrun och rör som ska till också, så det är absolut inget gigantiskt jobb som ska göras.
är detta ett rimligt pris för ett sådant jobb i stockholmstrakten?

Det som bestämmer lite av priset är vilka återställningar du vill ha efter jobbet. Ett sådant jobb ligger på mellan 2000-3000. sedan så spelar tillgänglighet in, kommer man åt att maskinschakta allt eller måste vissa delar hangrävas. Finns det utrymme att lägga massorna brevid schakt osv. Som du ser är det mycket som spelar in och som bestämmer priset.

Hej!

Jag tog in offerter i våras på dräneringsarbete i Skövde och jag kan bara sammanfatta att det mest var fifflare. De flesta sa rent ut att så länge ROT-avdraget finns kvar så har de höjt sina priser för "du får ju ändå göra avdrag...". De var ändå de rekommenderade firmorna som jag vet gjort jobb åt grannar samt åt en byggare som jag känner. Det slutade med att jag gjorde mesta jobbet själv (hade trångt om plats på ena sidan så den handgrävde jag) men resten av grävningen anlitade jag Last & Gräv i Skövde för. Bra service tycker jag och helt ok pris. Det var väldigt besvärligt att gräva hos mig men grävkillen var grym bakom spakarna. Mina offerter var på runt 70 000 efter ROT och då var det specat att "inklusive allt" inte gällde om de hittade besvärliga omständigheter, behövde extra fyllnadsmaterial, mer rör eller spolbrunnar. Allt sådant skulle tillkomma med löpande pris och enligt deras materialpriser... Det var tur att jag inte tog det för när vi grävde upp den gamla dräneringen så visade det sig att den steg ca 2 dm de sista metrarna till brunnen för att komma över vattennivån. Så jag fick alltså gräva ner en ny och djupare brunn och sedan pumpa över till den gamla som jag använder som vattenlås och även kopplat takavvattningen till.

Totalt så gick min dränering på 28.500 inklusive grävning, material (Isodrän 100), ny brunn och pump. Jag hade 2.5 meters djup och ca 30 meter vägg.

På köpet fick jag även lite grymma muskler efter handgrävningen ;-)

ja det där med att de flesta verkar vara skojare känner jag igen.fick senast i veckan detta som svar "det kommer kosta 85 000:-, om du tycker det verkar intressant kan jag ge dig en ordentlig offert. har du hittat några som gör det billigare så är de oseriösa". hade jag tid skulle jag göra det själv också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.