Ska bygga carport till sommaren, hade tänkt mig på plintar som jag skulle gräva och ordna själv. Men framdelen av carporten kommer hamna på en grusad, isolerad och ordentligt paddad infart. Hur sjutton plintar man det? Eller ska man gjuta grund för den? Känns som ett större projekt än jag hade tänkt. Hade tänkt komma undan rätt billigt, vi ska bara ha en enkel carport och kanske ett kallförråd till det. Räcker gott med plintar, men hur gör man det på den grusade delen?

Tips? Eller är det bara att pilla bort allt grus och bita i sura äpplet? Fördelen blir väl att man slipper gräva så djupt då det redan är isolerat och paddat?

Då vi bor i umeå hur djupt bör man gräva? Om vi isolerar runtom räcker det då med en meter ned?

Tyresö
Att gräva ner plintarna blir lättare om du använder en bilmaskin med en bred mejsel för att luckra upp gruset som du sen enkelt skyfflar bort. Använder du bilmaskinen först, så är det faktiskt väldigt enkelt att gräva.
Varför är marken isolerad? Är det pga att det är lerjord under (isolera bort tjälsättningar)?

Hur djupt du behöver gräva ner plintarna beror ju helt och hållet på om det finns lera i marken - är det lera hela vägen ner, då blir du tvungen att gräva till frostfritt djup - och i Västerbotten tror jag det innebär 2m djupt - men det låter helt vansinnigt att behöva gräva så djupt.

I ditt fall skulle jag chansa och bara gräva 1 m och låta gjutröret sticka upp genom en 1 m2, 10 cm frigolitskiva (som kommer ligga 20 cm under färdig mark). Då har du isolerat plintarna från den värsta tjälen.

Bor du på en gammal sjöbotten och har blålera hela vägen ner.........då får du leja in en grävmaskin och gräva minst 2 m djupt för varje plint. Blålera fungerar bra till åkermark (mycket näring), men är en katastrof till byggnation.

Nä, är en gammal tallskog vi står på. Men har ett hyffsat jordlager ändå. Dock ingen lera. Fin matjord måste jag säga. Sen sa grundläggaren att det var sand under. Räcker en meter då?

Varför det är isolerat är för att det är förberett för stenläggning sen. Och vattnet ligger rätt högt här. Vill inte ha tjälskjutning på plattorna sen. Allt är som klart för det, bara toppskiktet kvar att lägga och sen kan vi ordna med plattorna. Vi stod i valet och kvalet tidigare mellan grus och plattor på uppfarten, men valde att isolera för säkerhetsskull.

Bilmaskin lät spännande.

Tyresö
Bilmaskin använder jag alltid när jag ska gräva i någon hårt packad mark - då blir grävandet inte alls jobbigt, jo det är alltid jobbigt att gräva, men det är väldigt mycket enklare - man får åtminstone ingen ångest för att ta tag i grävandet.

Är det sandmark (enkelt att gräva i), då kan du slappna av och göra som jag skrev i mitt tidigare inlägg:

"I ditt fall skulle jag chansa och bara gräva 1 m och låta gjutröret sticka upp genom en 1 m2, 10 cm frigolitskiva (som kommer ligga 20 cm under färdig mark). Då har du isolerat plintarna från den värsta tjälen".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.