Hallå!
I min källare har jag ovanpå betongen ett ventilerat undergolv bestående av platonmatta, cellplast och golvspån. Nu på vintern märkte jag av en slump att det flåsar på rätt ordenligt med iskall luft längs med väggarna. Det är såklart inget konstigt eftersom golvet ska vara ventlierat, men går det att kontrollera det på nåt sätt? Jag vill ju hellre att det bara ska sugas in luft längs socklarna och sen blåsa ut den nerkylda luften nånstans där det inte stör mej. Jag har mekanisk frånluftsventilation, går det att koppla på den på golvet på nåt finurligt sätt?

Jag tror du har fel. Det kan inte komma mycket luft därifrån var skulle den luften komma in ? Det är nog något kallras du känner, kanske från källarväggen.

Hm, jag antar att luften kommer in genom en sockel i någon annan del av rummet. Det är ju ventilerade socklar längs alla väggar så det kanske sugs in nån annanstans, kyls av längs med betongplattan och kommer upp igen vid en annan sockel. Det är inte överallt man känner draget heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.