Jag kom nyligen över en Munters MG90 sorptionsavfuktare till ett bra pris och tänkte prova att monterat den i min krypgrund på ca. 80kvadrat.
Har i dagsläget inga problem med grunden, men då vårt härliga sommarväder innehållit mycket nederbörd så har RF varit uppe och sniffat på lite för höga nivåer för att jag skall sova lugnt.
Grunden är indelad i fyra "fack" och jag har dragit ut spirorör och slang för att få ut torrluften till de olika delarna.
Höjden mellan mark och trossbotten är ~40cm och det ligger plast på marken, ventilerna igensatta med fogskum.
RF har gått ner 10% eller mer i de olika sektionerna, men jag tycker att avfuktaren går hela tiden.
Jag förstår att den har en del att "torka ur" nu i början, men hur lång tid tar detta normalt?
Det finns hygrostat inkopplat och jag har testat att det fungerar (ej 100% kalibrerad för rätt RF-visning dock).

Q
10% i luftfuktighet?!

Om du håller 65% så är det fullt tillräckligt. Om du ska hålla 10% så lär avfuktaren behöva gå dygnet runt då diffusionen blir väldigt stark. Håller du 65% så verkar de flesta (inklusive mig själv) ha gångtider på mellan 500-1000 timmar per år (ungefär lika många kWh).

Tolkar det som det har gått ned 10%, t.ex. från 80% till 70%. Vår avfuktare går i princip konstant, men det beror väl dels på hur miljön och förutsättningarna i krypgrunden är rent generellt samt även hur utemiljön är (senaste somrarna har varit rätt fuktiga).

Min sorptionsavfuktare i källaren går alltid också, åtminstone när jag är inom hörhåll... inställd på 60%. Bara haft den några månader iofs så vi får se hur det blir andra årstider...

Förtydligande!

Mina värden efter att ha haft avfuktaren i drift ett dygn :

Grund "fack 1": 52%
Grund "fack 2": 60%
Grund "fack 3": 54%
Grund "fack 4": 55%

Tanken är att finjustera så att jag har ~65% i "fack 2" (det med normalt högst RF) som ligger i riktning NÖ.

Jag tycker dock att i.o.m. att RF kommer ner till 52% så snabbt borde det inte finnas så mycket att "torka ut" => avfuktaren borde inte gå konstant!?

Har någon av er loggat driftstiden på avfuktaren de första veckorna/månaderna efter installation?

/Roger

Q
Men om du har hygrostaten i fack nr 2 och detta är under 65% så ska väl inte avfuktaren vara igång? Hur har du ställt in den?

Första året gick min avfuktare ca 200h första månaden. Nu kanske 100h under den blöta perioden. Det borde gå rätt fort att torka ut trät. Kapaciteten på avfuktaren är ju rätt många liter per timma och trät kanske innehåller en 100 liter extra vatten som ska ut nu. Sen blir det bara fukten som tillförs som avgör gångtiden.

Vet att vissa avfuktare går konstant, värmen stängs av (när inställd nivå uppnås) men fläkten fortsätter.

"Vet att vissa avfuktare går konstant, värmen stängs av (när inställd nivå uppnås) men fläkten fortsätter."

Precis så fungerar Acetec i originalutförande, kanske även munters..? Har du kollat manualen?

MG90 kan byglas så att fläkten går konstant, men detta har jag inte gjort utan den är kopplad att endast gå när avfuktningsprocessen är igång.

Känner jag på luften vid ventilen där jag kopplat våtluftslangen så är det varm och fuktig luft som kommer ut => den avfuktar för fullt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.