Håller på och undersöka dräneringen på min villa byggd 1967. Hus med källare, grundmur av betonghålsten murad på en gjuten sockel. Sockeln ska enligt konstruktionsritningar vara 250mm hög, 400mm bred. När jaga började gräva efter tegelrören till dräneringen (som börjar ge upp i ett av hörnen på huset) noterar jag att sockeln endast ser ut att vara ungefär 150mm hög och därunder verkar sedan ligga timmer av något slag. Ser lite ut som slipersar men det är en ren gissning, trä är det iaf

Uppskattar höjden på timret till 100mm. Inget av detta nämns i arbetsbeskrivnigen eller konstruktionsritningarna. Antar att timret under sockeln var vedertaget förfarande i slutet av sextiotalet?
Det jag undrar är egentligen om dessa stockar eller vad det är påverkar tankarna kring dränering? Planen är att fixa ett av hörnen på huset för att i förlängningen (något annat år) dränera om hela huset. Det hörn jag åtgärdar får standardåtgärd med markduk och makadam kring dräneringsrören och sedan någon *drän-skiva på grundmuren enligt konstens alla regler.
Min gissning är att jordarten runt huset är silt, åtminstone under en meter matjord. En grävare som planerade om tomtet häromåret sa silt och jag antar han har rätt. Ser ut nästan ut som lera fast av ljus fin sand. Rätt "halkigt" om det blir blött. Har dock noll erfarenhet av sådant...
I dagsläget ligger det dubbla rader 3" tegelrör som förvisso ser ut som nya men gissningsvis inte fungerar som de ska.