Nu har jag köpt hem alla prylar till mitt infiltrationsprojekt och har sista chansen nu att få eventuella kommentarer.

från stuprören kopplar jag markrör ca 1,5 meter svagt sluttande. På detta kopplar jag på dräneringsrör som grävs ner i en ränna med makadam på 30-40 cm djup. I slutet mynnar dräneringsröret i ytan för att kunna spola bort vatten vid riktiga skyfall.

5 meter dräneringrör i en makadamränna borde kunna svälja en hel del regnvatten när man dessutom har sandjord antar jag.

Tyvärr har jag inte sett min ide på nätet så man kan ju undraom man tänkt helt fel i något avseende. Det handlar om landsbyggden så några dagvattenledningar finns inte.

Det enda jag har att invända är att du bör ha markseparationsduk runt mackadammet det du gör med din konstruktion är en avlång stenkista som du bör sätta en spolbrunn omedelbart innan du börjar infiltrationen.

Jag har nu genomlidit 2 extrema skyfall och fick därmed testat mitt infiltrationsprojekt. Trots extrema regnmängder så infiltrerades allt vatten ut ur dräneringsröret till makadamet och sedan ut i marken. Skulle det någon gång bli extrema regnmängder som 200 mm på en timme så kanske det skulle sköljas genom systemet och ut i markytan vid mynningen. 5 meter dränrör lagd i sandjord kan alltså sväla stora mängder vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.