Jag har rivit en altan som ska byggas ut. Under denna har det tidigare stått en gammal oljetank. Förra ägaren av huset lät bli att ta bort den när han investerade i pelletsbrännare och tanken hade rosthål upptill och var fylld med vatten. Vatten och olja har under åren runnit över och ut i jorden kring tanken. Nu har jag grävt bort en del av jorden, kanske en halvmeter ned, men det finns mer kvar.

Nu undrar jag om det finns något jag kan göra för att förhindra eventuell lukt från resterande olja i jorden. Jag tänkte kanske lägga plast och grus över det. Kan det fungera?

Det bästa (och kanske enda lagliga metoden?) är att gräva bort all jord och skicka den till rening.

haavard skrev:
Det bästa (och kanske enda lagliga metoden?) är att gräva bort all jord och skicka den till rening.
Håller med.

Förstår inte av din beskrivning om tanken är borta eller inte, men om den inte är det så gör du klokt i att ta bort den. Den kan bli rätt dryga böter annars.

Jorden ska du skicka iväg till rening/deponi. Om inte för miljön så i den händelse som du ska sälja huset någongångså är det lugnast. Du vet om det och måste alltså upplysa om det, och någon som blir upplyst om det vill nog inte betala riktigt lika mycket som annars... Den som inte blir upplyst och upptäcker det kommer garanterat att kontakta dig (med eller utan advokat)...

Den gamla tanken är bortplockad. Det mesta av oljan har läckt ut under en inglasad altan, bredvid den del som nu rivits. Ytan är inte speciellt stor, kanske 3 m², men altangolvet är en dryg halvmeter över marken, så det har varit lite svårt att gräva ordentligt. Därav min tanke att täcka resterande jord med något för att slippa lukten av olja då man sitter på altanen.

Det bästa är förstås att få bort allt och jag vill ju göra rätt för mig. Enda alternativet är alltså att gräva vidare. Halva tomten är bergstomt, så förhoppningsvis når jag berg ganska snart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.