1 414 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Fukt i källare!
Har haft problem med fukt i min källare sen vi köpte det med unken lukt som följd och då vi satte igång att renovera badrummet och fick flytta ner duschen i källaren så inhandlade jag en Woods DS28 på swedol och ställde ner för att kompensera fukttillförseln, nu en vecka senare har jag 56% RF och ca 20'C varmt, har stängt alla ventiler och källarlukten har försvunnit helt, frågan är om det bara är positivt med tanke på att rumstempen höjts med säkert 5-10'C jämfört med förut, eller finns det en anledning till att källaren va så kall tidigare? källare ska väl vara kalla tänker jag!? (eller?) tacksam för svar
mvh Patrick
mvh Patrick
Källare är alltid kallare eftersom källarväggar värms inte upp av solen och marken runtomkring är kallare än sommarluften. Fukten i den varma luften fäller ut som kondens på alla kalla ytor och unken lukt bildas av det. Avfuktar du och så blir det ju ingen kondens och det luktar klart bättre
. Samma resultat kan man uppnå genom att värma och ventilera men det är dyrare än att bara avfukta.
gaia
gaia
Produkter som diskuteras: "Avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
okey så det gör inget att källaren nu är runt 19-20'C varm?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden