F
larsson r skrev:
fråga byggmax om deras matta är uv-beständig. Byggmax har i sitt produktblad och film gjort så många fel att det e skrämmande

Min list är ovan marknivå och bitvis även endel av mattan från Byggmax sitter ovan mark. Listen har varit UV-beständig så det räcker för mig. Har suttit där sen sen 2008.

Är ganska självklart att den inte skall börja 10 cm under mark tycker jag. Med lite fel marklutning och fel material så drar man in mycket fukt på 10cm. Bättre att släppa den över marknivå med ett par cm marginal och lyfta upp en kant mot listen med dränerande material, tex makadam eller nån dekorsten eller täcka den men en betonglpatta eller nåt liknande.

Ja det e nog bäst att göra samma fel som alla andra ,o helt strunta i vad som e rätt o riktigt. Köpa billigt o göra som dom gjorde förr o sen klaga på att det inte blir bra

F
larsson r skrev:
Ja det e nog bäst att göra samma fel som alla andra ,o helt strunta i vad som e rätt o riktigt. Köpa billigt o göra som dom gjorde förr o sen klaga på att det inte blir bra

Ja verkligen. För att släppa ner mattan och listen 10cm under mark när det är just markfukt man vill hålla borta för att man är rädd för lite solljus kan ju inte var nåt annat än helt rätt eller hur?

Förr kletade man på asfalt och inget mer och plattorna var oisolerade. Det har inget öht att göra med platonmattor.

Tillför något och sluta tramsa.

Redigerat:
Har haft Byggmax fuktisolermatta i snart sex år och det har funkat galant. Har enbart mattan och listen i överkant, inget annat. Både matten och listen går strax ovan mark och ser precis likadana ut som vid montering 2005.

larsson r skrev:
det e nog ingen skillnad på Lada o Volvo kvalitetsmässigt
Mycket bra liknelse att jämföra en produkt som har 1000-tals olika komponenter mot en plastmatta med knoppar.

Jag tror den billigare kan funka minst lika bra som platon original

Jag valde att köpa Byggmax fuktskyddsmatta (Trebolit) som är lik platonmattan för dräneringen jag håller på med.
Innan jag valde så jämförde jag flera olika produkter, och jag kunde konstatera efter att ha klämt, känt och jämfört plasttyp på flera att Trebolitmattan verkar bra och prisvärd.
Den är gjord av polyeten som är mycket mer beständig mot temperatur, väder i allmänhet och UV, jämfört mot poloypropen som Platon, Icopal fonda m.fl. är gjorda av. Därav bör det vara mer OK att dra denna matta ovan mark än t.ex. Platon original.
Dessutom verkar godstjockleken vara större på Trebolitmattan, den känns som mer gedigen.

Det var mina åsikter, jag jobbar inte åt Byggmax eller Trebolit... :)

Mvh
Olof

Nästa fråga ,fyller ni med macadam hela vägen upp åsså?

Jag har också funderat på varför man avslutar isolering/fuktskyddsmatta under marknivå ?
Om man nu lägger pengar på isolering så borde man isolera även ovan mark där man har de största värmeförlusterna.
Och varför kan det vara fel att dra upp fuktskydddsmattan över marknivå ??? Det borde bara vara fördelar att det blir (något) ventilerat !!?
larsson r kan kanske förklara ?

Fuktspärrmattan e INTE uv beständig oavsett om den kommer från byggmax eller nått annat företag
Sedan ska man ha så täta massor som möjligt längst uppför att inte få in nåt vatten eller nåt annat
Kantlisten e inte heller uv beständig o den spikas eller skruvas så tätt som möjligt o sedan silikonas upptill ,att få in luft bakom mattan o ventilara ,ok om du använder dej av nån fläkt ,o ni som tittar på byggmax film o tror att det fungerar så ,,dom e medvetna att den innehåller sakfel men ville inte göra om den av kostnadskäl

F
larsson r skrev:
Nästa fråga ,fyller ni med macadam hela vägen upp åsså?

Att ha makadam hela vägen är inget problem men det kan vara listigt att leda bort batten som kommer uppifrån. Om det behövs beror helt på hur det ser ut.

Jag har inte fyllt med specificerad makadam öht. Fyllde med mer eller mindre sorterad sprängsten, dvs en hel del 0-material. Inget tjälskjutande. Sen så har jag en plattrad närmast huset för att leda ut vatten uppiftån en bit.

Kan även vara en idé att ha en "platonliknande matta" utmed väggen och sen EPS isolering. Sen efter nästan fullständig återfyllning så slänger man på en markisoleringsskiva tex 60 ca ut från huset och över den nån form av tät matta (tex platon) som fästes med samma kantlist som platonmattan. Över allt det den sista fyllningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.