Jag vore tacksam om ni kunde hjälpa mig att reda ut lite saker.
Jag skall under hösten dränera om vårt hus.
Huset är byggt 1875 på en gammaal granitbyggd grund
Det finns källare under halva huset och krypgrund under den andra halvan.
Sedan finns det en utbyggnad med en källare med en grund som är uppbyggd med leca.
Till detta finns det ett garage som är byggd på gjuten platta.
Jag bifigar 2 bilder
1 med bild från ovan mark som visar en vy av huset med alla huskroppar.
Jag skall dra dränering från vänster i bild till höger (förmodligen till en pumpbrunn)
1 bild från under mark som visar hur de olika grunderna når olika djupt ner i marken.
Det jag nu är orolig och behöver hjälp med hur skall man göra när/om det skiljer i marknivån som det gör för mig?
tex från vänster har jag garaget där kanske dränering hamnar på ca 500mm/djup, i slutet på garaget så finns det en källardel 90 grader. Skall jag dra ner dräneringsröret ner till djupet under plattan på källardelen eller hus skall jag göra?
Det är likadant under huset. Hur gör man om nu inte stenfoten är lika djup längs med hela framsidan?
Är orolig för att göra fel.
Jag tänkte göra en pumpbrunn då stenkistan som finns idag till dagvatten ligger högre upp än lägsta djup på huset.
Kan jag då dra dränering plus dagvatten till samma brunn eller är detta riskabelt?
Jag har inget kommunalt vatten eller dagvatten.
Vore tacksam för alla hjälp...
Saknas info så tar jag självklart reda på det om det kan hjälpa er att hjälpa mig.
Mvh
Anders
Jag skall under hösten dränera om vårt hus.
Huset är byggt 1875 på en gammaal granitbyggd grund
Det finns källare under halva huset och krypgrund under den andra halvan.
Sedan finns det en utbyggnad med en källare med en grund som är uppbyggd med leca.
Till detta finns det ett garage som är byggd på gjuten platta.
Jag bifigar 2 bilder
1 med bild från ovan mark som visar en vy av huset med alla huskroppar.
Jag skall dra dränering från vänster i bild till höger (förmodligen till en pumpbrunn)
1 bild från under mark som visar hur de olika grunderna når olika djupt ner i marken.
Det jag nu är orolig och behöver hjälp med hur skall man göra när/om det skiljer i marknivån som det gör för mig?
tex från vänster har jag garaget där kanske dränering hamnar på ca 500mm/djup, i slutet på garaget så finns det en källardel 90 grader. Skall jag dra ner dräneringsröret ner till djupet under plattan på källardelen eller hus skall jag göra?
Det är likadant under huset. Hur gör man om nu inte stenfoten är lika djup längs med hela framsidan?
Är orolig för att göra fel.
Jag tänkte göra en pumpbrunn då stenkistan som finns idag till dagvatten ligger högre upp än lägsta djup på huset.
Kan jag då dra dränering plus dagvatten till samma brunn eller är detta riskabelt?
Jag har inget kommunalt vatten eller dagvatten.
Vore tacksam för alla hjälp...
Saknas info så tar jag självklart reda på det om det kan hjälpa er att hjälpa mig.
Mvh
Anders
Produkter som diskuteras: "stenkistan"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Hej dränering bygger på hur fukt vandrar och det är både ånga vatten och frysning som påverkar.
Genom att få en mur under mark som bryter av fuktvandringen så tar du bort fukten.
Dra dagvattnet utanför dränering och till en rensbrunn.
Dräneringen drar du till en modern stenkista med markseparationsduk
Genom att få en mur under mark som bryter av fuktvandringen så tar du bort fukten.
Dra dagvattnet utanför dränering och till en rensbrunn.
Dräneringen drar du till en modern stenkista med markseparationsduk
Klicka här för att svara