Grund & Markarbeten
klasrosander: Sex år senare återuppstår tråden... Jag har en tillbyggnad om 20m2 som ligger vägg i vägg med med krypgrund på ca 100 m2. Tillbyggnaden har källare med pannrum. Jag funderar nu om det kan vara idé att ta upp en ventil från krypgrundet in till pannrummet? Jag tänker att pannan på så vis skulle suga ut luft i från krypgrundet och jag skulle få ett undertryck. Är det någon som vet
paddeman: Vi har precis avslutat en omfattande dränering av hela huset med isodrän och enligt konstens alla regler. Däremot så noterar vi i ett rum att det är fortfarande lite markfukt. Just i detta rum har vi grävt ner oss cirka 20cm under plattan för golvvärme och isolering. Se bilden nedan. Makadamen som ligger på plats är endast för utjämning då vi kommer använda 200mm isodrän som
Sommartorparn: Det kanske ändå är läge att måla om i källaren och då kanske det är lika bra att tvätta med målartvätt eller liknande. Dock är det viktigt att sedan använda en färg som inte är tät, dvs kalkfärg eller silikat (beroende på vad det har varit målat med tidigare)
b8q: Jag är inte helt säker på om du menar insidan av ytterväggarna, eller fristående innerväggar. Hursomhelst, fuktsäkrast är ju att du tar bort den lösa putsen, och putsar om väggarna för att sedan måla med silikatfärg. Ska du bygga helt nya väggar (antingen ett "skal" mot ytterväggen, eller fristående innerväggar) så kan du ju som sagt antingen mura med leca eller lättbetong,
Elkhorn: Problemet är att sprängaren lutar sig mot vibrationsmätningen och dom ska ha hållit sig under gränsvärdena (som dom själva sätter utifrån sin egen riskbedömning). Å andra sidan skiter jag i vad sprängaren säger. Det finns en byggherre som har det övergripande ansvaret och vi ställde kravet direkt till denne. Sen får han ställa kravet vidare till sin entreprenör men det är inte
largab: Om du inrte kommer åt dräneringsbrunnen så kan du kanske lägga 2 rör. Ett på "rätt" nivå som du pluggar i ändarna och kopplar in när resten dräneras. Det andra på tegelrörsnivå som får fungera tillsvidare.
garet: Jag har precis samma funderigar. Dränskivan säljs av byggmax och är betydligt snällare mot plånboken än isodrän eller motsvarande. Men vad gör att de skiljer sig så mycket åt när det gäller ytskiktet på källarväggen? Den ena säger att den skall hållas öppen för att ventilera ut fukt från källaren och den andra säger att den ska tätas för att stänga fukt ute? Bägge
nino: man kan putsa väggar med EPScement, då sprutar man på och drar till det hur det är med täckning då vet jag inte.. målning kanske räcker
samuelrom: Hoppas att någon kan hjälpa mig. jag har ett hus med källare, huset lutar ca 10 cm och nu vill jag lyfta den. huset är byggt på 70 talet med hel bottenplatta. jag pratat med ett firma och dem rekommenderar påla huset, och sen lyfta den. Problemet är att inga av mina grannar har pålat. priset för att påla och lyfta går på ca 450000. med 30 meter till berg och 29 pålar :( jag har
fulingbusen: Ok, klorin det blir! Verkar vara alger då, tack för svar!
Nahpets: Nu är det på G! Blev Webers Putsbruk B 133. Tvättade väggen med Yes och sköljde med vatten. Efter 10 minuter lät det som ett vattenfall i rummet! Antagligen alla småbubblor som poppade sönder. En dag senare upp med putsläkt. Blir tyvärr två omgångar puts a 10 mm pga PVrören. Hur länge behöver jag vänta mellan lagrena? Cirkelsågade ut för appardosa samt lite gruvbrytning för att
fsn: Jag skulle utan att blinka föredra att gjuta nu istället för att riskera en gjutning i minus 20 grader. Allt blir lite omständigare och krångligare och dyrare i stränga minusgrader. Du kommer garanterat att få betala extra för vinterbetong oavsett hur kallt det är ute (som antagligen ändå är kallare än spec när du får den) och det kan tillkomma extakostnader för att isolera
titanium: Det som händer om man inte gräver till frostfritt, speciellt om man har t.ex. lera, är att vattnet i marken under plinten fryser/expanderar och lyfter plintarna. Sedan när det tinar sjunker plintarna tillbaks igen. Oftast då något lägre än ursprunget. Låter bra att du anlitar grävare. Lycka till !
Lmob: vi har samma uppbyggnad, sutteräng med oisolerad platta med uppreglat trägolv betongväggar. nydränerat och ingen större fukt men väldigt kalla golv. tänkte riva ut allt trä och isolera med cellplast sen i med slingor och gjuta. alla framtida fuktproblem borta, förhoppningsvis..
pl259: Hej! Denna kanske fungerar? ultimair.se/Munters/HomeDryOutdoor.pdf
myrstack: Skadan som sådan kommer att täckas av sidan av syllen och skyddas av väggen så hålet kommer inte utsättas för regn eller ytterligare påverkan. Som sagts ovan är betongen längs kantelementet inte direkt tjock och tål inte större belastningar i och med att belastningen på kantbalken ska hamna längre in. Googlar du på kantbalk så ser du hur konstruktionen är och varför de inte tål
AnneFi: Med risk för att vara helt ute och cyklar så undrar jag en liten sak. Är det inte dumt att fylla upp med lerjord runt huset? Lera kan lagra massor av vatten innan det tar stopp. vilket gör att vattnet sen inte kommer ner till dräneringsrören. Lera kan hålla vatten lääänge vilket måste betyda att huset står med en dyngsur mur runt sig. Bara en tanke på hur jag har förstått att
magnusT: Har ett litet problem med grunden på huset. Är en gammal torpargrund och marknivån under huset är lägre än marken utanför. Och man kan se på grundstenarna att det har stått vatten under huset vid blöta perioder. Vad ska man använda för att höja marknivån under huset? Och sen så ska det på plast som täcks med ett lager makadam. Ska även grävas ner dränering runt huset för att
sjostric: Har diskuterat detta på plats idag och det kan nog fungera om vi anpassar övriga tomten lite...
lars_stefan_axelsson: Kan tillägga att vi väntade. Och då fick jag reda på av skatteverket att man får återställa befintligt markskikt såsom det var innan dränering med ROT om det inte går mer än en månad efter det att dräneringen avslutades... Nu var rent återställande ingen mening för oss, vi ville bygga till/ut, men ändå. Vänta alltså inte ett år om du tänkt betala någon för att göra det.
jesseman: Hoppas någon kunnig gjutare kan ge smarta tips om material och metod ?: PROBLEMET: Tunna sprickor mellan fasad och betongtrappa, och mark (asfaltstätad betongbjälklag). Om man spolar av området med vattenslang, så börjar det droppa i källaren direkt under, efter ca 5-10minuter. Trappan är generellt inte skadad,så mängden läckande vatten är ganska begränsad, men ytputs-betong har
jhenrikj: När man paddar trycker man alltid upp det vatten som finns i materialet till ytan. Låt det torka i några timmar innan du fortsätter padda.
Eld: Artikeln är lite märklig när den "sakkunniga" kallar det byggfusk att "plattan" gjutits efter väggarna. Det var så man byggde förr i tiden, standardmetoden. Först murades källarväggarna, av natursten, gråsuggor eller tegel beroende på ålder och ort. Efteråt gjöts golven i källaren (om man inte behöll stampat jordgolv) och de hade ingen del i den bärande konstruktionen. Att gjuta
högbergarn: Frågade tjejen som bodde i huset innan oss men hon visste inte.
LAnsgar: Hej! Äntligen har jag registrerat mig och har startar en tråd på detta eminenta forum! Jag och min sambo har visst råkat köpa ett tvåvånings radhus (friköpt) från 1978 med oisolerad platta på mark. Huset stod tomt med bara ett par graders temp för tre vintrar sedan, det gjorde att det kom en en unken doft på hela nedreplan när nuvarande ägaren tillträdde. Därefter har anticimex
Semiproffset: Bumpar lite. Jag söker men hittar väldigt lite information om denna typ av grund. Någon som vet var jag kan hitta mer info? Mvh Thiger
gaia: det är ingen som kan ge en garanti att man ens klarar en sida i taget. Krigets betong var inte av det bästa kvalitet , många års fuktvandring har ofta satt sina spår i en gammal källarvägg och urlakat bindemedel. Bara att lätta på trycket från utsidan kan sätta svaga väggar i rörelse. Gräver man dessutom lägre ner än sulan når så blir det ju ännu värre. Det vi ser och hör är
ama3282: Jag hyrde en slipmaskin på Cramo. Vilka maskiner det finns. Allt gick så enkelt och resultatet blev kanon. http://villanshojd.blogspot.com/2011/08/slipa-sockel.html
A-O: [citat] Eld Hur blev det nere i källaren? fortfarande lika kallt eller blev klimatet som uppe på markplan?
McGonagall: Hej, kastar ut en kort fråga om normalt prisläge för följande jobb (Stockholmstrakten): Tillbyggnad 28 kvm till befintligt hus - källare (murad) på gjuten platta, stenkista i anslutning, dränering dras till den. Mao bara grundarbetet av tillbyggnaden. Ingen "överbyggnad" ännu. Vi har fått offerter på över 300 tkr och det var mer än jag tänkte mig. Gräver gör man väl på ett par