Jag har en 70 tals kåk med källare,och halva källaren är inredd till rum åt barnen,det finns inga som helst fukt problem i källaren(vad jag vet)och nu på sommaren ligger fuktigheten på ca 58% enl en hygrometer.Jag tänkte i alla fall dränera den del av huset där det är inrett i källaren då det blir svårt och onödigt då den andra halvan bara är tvättstuga/Pannrum och på utsidan finns en stor altan som är relativt nybyggd. Min fråga är då alltså om det går och är ok att bara dränera en del av huset eller finns det problem med det?

Antar att du tänkte isolera med pordrän eller liknade när du ändå gräver upp och kollar/byter dräneringen. Du kommer ju märka när du ser de gamla rören och deras skick om du bör dränera resten av huset. Om de (som mina var) är i princip i ny skick och helt rena och inte igensatta någonsans så lär ju resten av dräneringsrören vara i samma skick. Då är det bara att skarva ihop det nya röret du lägger med det gamla som fortsätter runt huset. Glöm inte installeras en eller två spolbrunnar till den nya dräneringen, för jag gissar att sådana inte finns runt ditt hus idag.

Jo tanken var att isolera med ngt typ pordrän,men kommer man att märka ngt på inomhusklimatet i källaren i de rum man dränerar yttervägarna på?Och ursäkta min okunskap men vad är en spolbrunn?

Om man märker något på inomhusklimatet beror nog på hur det upplevs idag. Jag la dubbla pordrän (20cm) på en gavel och en långsida och kan väl inte säga att jag märker skillnad, då det var varmt och torrt i källaren innan. Någon enstaka procent minskar säkert värmeförbukningen men inget du kan mäta eller se. Det är mest känslan av att veta att det finns ett bra fuktskydd mot ev grundvatten höjningar, polaris smältning och tsunamis som är positiv ;)

Spolbrunn - Du lägger en T-koppling på dräneringsröret där du ansluter ett markrör som går upp längs huset och är synlig ovanför marknivån. Då kan dräneringen inspekteras ovanför om något fuktproblem skulle dyka upp. Du kan spola rent i dräneringrören om de blir igensatta.

För att återgå till ursprungsfrågan om det ev finns problem att dränera halva huset:

Visst kan det finnas problem, sen hur troligt det är är en annan sak. Ett av dessa kan tex att huset är grundlagt för grunt eller få tjälskottsbenägen mark. Om huset hela huset idag då rör sig lite med årstider kan en dränering på ena sidan göra att rörelsen förändras. Har du källare kanske det är otroligt att du inte har grundläggningen på frostfritt djup men trådarna har ju en tendens att återupplivas med nya förutsättningar lite då och då. Likaså om du har en grundläggning på material som förändrar volym mycket utifrån vattenmängd och du har en hög grundvattennivå.

Så har man hus som man upplever att de rör sig mycket (mycket sprickor i tapeter mm) mellan årstiderna, hus förlagda på lera, hus med hög grundvattennivå och några fler fall kan det innebära problem att bara dränera halva huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.