Som alla säger det är bränt. Är du forftfarande orolig så ta dit en saneringsfirma Ocab eller Anticimex som får kolla på det. Kostar väl en tusenlapp men då behöver du inte gå och oroa dig. Jag har haft äkta hussvamp och detta är inte äkta hussvamp. Äkta hussvamp är vitaktig som marränger när den är ny och blir mer som blött toapapper när den börja bli äldre. Den har även som brunt kanlelliknande pulver i sig och träet blir som kuber.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hussvamp

Om du ändå bestämer dig för att förebygga och ta död på det du tror är svamp så kan jag rekomendera Boracol 20. Finns att köpa på välsorterade färgaffärer.

Tack för alla svar!

Kryper till korset och instämmer med er att det är bränt. ´Kände sotlukten tydligt idag när jag försökte ta bort det värsta. Mycket skumt att det inte blev större följder om förra ägaren hade en liten eldsvåda.

Tror även att det finns lite svartmögel på vissa reglar då det ser mer ut som svarta prickar och går inte lika lätt att slipa bort som sotfläckarna. Här kommer jag så fort jag kopplar på vattnet för säsongen att tvätta hela utrymmet och sedan behandla reglarna med någon antimögel-vätska. Finns ju några olika och har fått tre olika förslag i tråden. Spelar det någon roll vilken jag väljer?

Följer även ditt råd MathiasS och la på plast på marken idag och ska nästa vecka öppna upp några ventilationshål. Förhoppningsvis är det tillräckligt men annars får jag köra med avfuktare tills jag hinner göra bättre åtgärder.

Ser ingen anledning till att du ska hålla på att spola en massa vatten i din grund och blöta ner bjälklaget. Kanske finns några enklare antimögel produkter som vill att man ska spola bort efter det har verkat. Men om du kör med Boracol 20 så behöver ska du inte tvätta något efteråt. Boracol är samma produkt som saneringsfirmor använder men som privatperson så får du bara pensla på det inte spruta på det.
Som jag sa innan så finns det på välsorterade färgaffärer men brukar inte stå framme utan man får fråga efter det. Om det står framme så är det Boracol Special som är mildare och för "privatpersoner"
http://lavtox.se/boracol20.htm
http://svartmogel.se/hur-fungerar-boracol/

Mögel torkar bort när förutsättningarna för att växa inte finns. Mao behöver man egentligen inte göra någonting med själva påväxten. Vill man ändå ta död på det som växer där så är det nog bättre att använda något lämpligt medel (själv har jag använt japes mögelfri, vet inte vad boracol 20 är för något) än att spruta vatten och tvätta. Vanlig Boracol är inte nödvändigtvis det lämpligaste eftersom det enligt uppgift i vissa fall sugs in i träet och lämnar borsalt (dvs, gödningsmedel) kvar på ytan där möglet växer...

Med tvätta rent menade jag mest att spola av grundmurarna från ev. organiskt material men då skippar jag det!

Tack för råden!

Matti_75 skrev:
Det ÄR bränt. Förr brände man trä för att få det mer motståndskraftigt mot röta. Kan vara någon som försökt sig på det igen.

Kan bara hålla med Matti. Det är! bränd virke som förmodligen kan ha används redan från början av bygget. Kan ha tillhört ett brandskadat parti vid någon virkesutförsäljning. Byggaren har då kommit över virket till ett mycket bra pris som fick duga på ställen som inte syns. Att det skulle vara svampangrepp eller så, köper jag inte alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.