Jag har en grund som delvis består av torpargrund (utan plast på marken) och delvis av källargolv. När jag köpte huset så satt det någon typ av träfiberskiva fastsatt i bjälkarna som var isolerade med 220mm mineralull. "Källaren" har som enda ventilation ett fönster som eventuellt varit öppet av tidigare ägare (köpte huset i somras). Dvs. det har varit väldigt instängt. Jag har nu rivit ner träfiberskivorna som buktade kraftigt och var klädda i vitmögel och tagit bort isoleringen. Det visar sig att bjälkarna har svarta fläckar här och var. Väldigt ytligt men på ett fåtal ställen lite djupare. Ser nästan ut som om bjälken brunnit. Jag bifogar bilder på detta.

Fråga 1: Är detta svartmögel?

Fråga 2: Bör jag byta ut det angripna mellanbjälklaget eller går det att sanera? (Kan lägga till att jag avser att totalrenovera huset och jag vill inte bli tvungen att senare byta ut bjälklaget efter att huset är färdigrenoverat)

Tillägg: De flesta bjälkar ser ut som på sista bilden, dvs. med ytliga svarta fläckar. Den första bilden visar en bräda som höll uppe två träskivor. Näst första bilden visar en bjälke som är den som är mest angripen och till synes mycket koncentrerat. Den tredje bilden visar en bjälke som fungerar som en syll och har en lite djupare angripning i underkant.

• IMG_1879.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1885.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1914.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1917.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Dina första tre bilder ser inte alls ut som mögel utan som om det brunnit? Svartmögel brukar ju synas som prickar.

Tyckte jag också först. Dock har jag hört att när ingen ventilation finns samt när fuktkoncentrationen är hög så kan det bli att se ut så men det är ju iofs nåt nån har sagt och därför vill jag kolla av här vad det kan vara.

Nog för att det kan se lite bränt ut när det är ruttet men det är ju så isolerat till ett ställe på andra bilden? Ingen antydan till fukt runtom.

Jag är ingen expert på området men tycker det ser lite märkligt ut.

Den bjälken var kanske lite lokalt angripen redan vid monteringen eller så var den brandskadad vid monteringen.

Finns det inga som är sugna på att råda mig i någon riktning? :)

Ser absolut ut som brandskada.

Om du skrapar lite i det svarta och luktar på det - luktar det mögel eller sot?

Oavsett mögel eller sot så är det ju lämpligt att hacka lite med en kniv i bjälkarna. Känns det mjukt är det läge att byta ut, annars inte.

Så här ser det ut när det är mjukt:

pict0108.jpg

pict0107.jpg

Som ni säger så ser det ju definitivt ut som det har brunnit. Går det inte att kolla med tidigare ägare om det har brunnit någon gång i huset? Sen märker man väl om man blir sotig på händerna om man tar i det svarta. För mig känns det som att den sista bilden är efter man har tagit i bjälkarna med sotiga händer/handskar. Svartmögel blir ju svarta prickar och det blir inte nyans skillnad som på bild två. Där är det ju mörkt mitt i och sen blir det ljusare utåt. Där syns det ju även tydligt att det har förkolnat i mitten. Det du pratar om att det blir mörkt med hög fuktighet är som MathiasS bilder men då är det mer mörkbrunt och träet är mjukt.

Intressant diskussion. ja själv vet jag inte men nästa gång jag är ute vid huset ska jag lukta. Skrapar jag på det svarta så är det mjukt just i ytan där det svarta finns men sedan verkar virket friskt. Går att skrapa bort det svarta.

Förra ägaren har en son som var byggare. Kanske lyckades han komma över ett parti virke som var brandskadat? Mysteriet tätnar.

Bifogar några till bilder.

• IMG_1881.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1915.jpg
    Skapa konto
Nedersta biden är definitivt bränt, ser ut som om det är bränt med gaslåga.

Nu har jag varit och kollat lite mera. Har luktat på det men kan inte känna någon sotlukt. Iofs. kanske den försvinner med tiden samt så är jag förkyld. Är skeptisk till att det ska vara bränt då det finns på så många olika ställen. Se bild 1. Det är en regel utmed ytterväggen och den består av rejäla fläckar under en längre sträcka. Jag provade att slipa på en bit av den regeln som innan såg ut som bild 2. Har ingen bild på det färdiga resultatet men halvvägs såg det ut som bild 3. Inga större problem att få det trärent. Dock kommer jag inte åt överallt och är det någon typ av svamp som sprider sig så byter jag hellre ut reglarna mot nya nu än får en fortsatt spridning senare.

Kan det vara någon typ av blånadssvamp? Såg också en bild i en bok som heter Byggnadsmaterial av Burström och där finns en bild på en liten träregelbit som ser svart ut och nästan lite förkolnad. Där skriver de att den utsatts för äkta hussvamp. Dock hittar jag inga bilder på Internet där äkta hussvamp ser svart ut så jag vet inte om det är en miss i boken eller om äkta hussvamp kan se så här ut?

Skulle bli mycket tacksam för mer råd då jag måste snart ta ett beslut hur jag går vidare.

• bild1.jpg
    Skapa konto
  • bild2.jpg
    Skapa konto
  • bild3.jpg
    Skapa konto
Det ÄR bränt. Förr brände man trä för att få det mer motståndskraftigt mot röta. Kan vara någon som försökt sig på det igen.

Blånadssvamp:

http://www2.ekol.slu.se/granbarkborre/skador_blanad.php

Jag funderar på om det kan vara så att reglarna har varit utsatta för mögel tidigare och någon försökt bränna bort angreppet? Det låter lite tokigt men....

Även om det vore så att det är någon sort angrepp så ser jag inte att det är läge att byta ut reglarna. Att byta reglarna leder ingen vart. Finns det förutsättningar för svamp att växa så kommer det göra det igen, så länge du inte ändrar spelreglerna.

Jag skulle fortsätta renoveringen utan att byta något, men ha grunden under uppsikt. Gör vad du kan för att förbättra miljön under huset, kanske en avfuktare eller reglerad ventilation. Lägga plast på marken? Ta bort allt organiskt material utom huset självt...

Du kan ju också överväga att i förebyggande syfte behandla med tex Japes Mögelfri. http://www.jape.se/index.asp?dest=2&typ=1&katid=18&tekstid=22

Här finns också mycket matnyttigt: http://www.lfs-web.se/ventilation-krypgrund.htm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.