1 796 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Trasigt markavloppsrör
Har precis bilat upp en ränna i ett betonggolv. Men lyckades samtidigt göra hål på ett 110 avloppsrör som delvis låg ingjuten. Har nu ett 3x5 cm stort hål på översidan av röret samt en
icke glipande spricka likaså på översidan. Sprickan löper från kant-till-kant av den uppbilade
graven.
Nå är frågan, hur lösa detta på lämpligt sätt? Avloppsrören är från tidigt 70-tal och jag har hört
att dessa lätt spricker. Är därför lite rädd att börja bila fram 'friskt' rör för att kunna skarva
bort problemet. Finns annan acceptabel lösning? Är ju trots allt i överkant av röret.
- Ett antal varv med ngn typ av tejp och sen gjuta igen historien?
- Ngn invändig/utvändig fodring av skadan?
- ...
/Lars
icke glipande spricka likaså på översidan. Sprickan löper från kant-till-kant av den uppbilade
graven.
Nå är frågan, hur lösa detta på lämpligt sätt? Avloppsrören är från tidigt 70-tal och jag har hört
att dessa lätt spricker. Är därför lite rädd att börja bila fram 'friskt' rör för att kunna skarva
bort problemet. Finns annan acceptabel lösning? Är ju trots allt i överkant av röret.
- Ett antal varv med ngn typ av tejp och sen gjuta igen historien?
- Ngn invändig/utvändig fodring av skadan?
- ...
/Lars
Glasfiberremsa och lite 2-komponentsspackel typ http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Spackel/Metallspackel-36059/
En liten korkad tanke från min sida bara. Om det är såna "vita" gamla avloppsrör som användes för som spricker så fort man glor på dom så hade jag nästan varit mer orolig över om det kan spricka vidare när det är lagat och igengjutet.
Kanske jag som överdramatiserar lite bara men det är några jäkla rör till att kunna spricka när dom väl börjat.
Kanske jag som överdramatiserar lite bara men det är några jäkla rör till att kunna spricka när dom väl börjat.
Klicka här för att svara