Så var det dax för det stora källarprojektet, eller rättare sagt, nu har det gått en vecka in i projektet. Tänkte försöka dela med mig här av bilder och erfarenheter jag skaffar mig under resans gång. Måste erkänna att jag fått ofantligt mycket inspiration, råd och tips ifrån detta forum som tillslut gjort att jag vågar dra igång.. Förhoppningsvis kan jag inspirera någon annan som funderar i samma banor.

Lite förutsättningar: Funkis hus i souteräng, byggt 1945, 100 + 100 kvm källare.
Jag vet, 100 kvm e mycket ; )

Tanken är att:
bila bort gamla betongplattan ca. 10 cm
gräva ur ca. 40 cm sten/grus

Innan fiberduk, makadam, nya avloppsrör o vatten, cellplast 20 cm med PE-plast mot radon mellan isoleringen, nya elrör, armering, vattenburen golvvärme och betong. Ev. kanske detta kompletteras med en radonsug. (Bor på ett ställe med relativt hög markradon)

bif. en bild på planlösningen ...

• nyplanlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vad har vi gjort hitills..
vi har murat igen två gamla garageöppningar.. ja du läste rätt, det fanns 2 st.. Satt dörrar och fönster samt öppnat upp en framtida dörröppning för dubbla altandörrar.
20090308049.jpg
Skapa konto

Ser ut som du har mycket jobb framför dig ;)
Alltid trevligt när man ser folk som ger sig på projekt av denna storleken.
Jag kommer följa denna tråden så jag väntar med spänning på uppdateringar.

Mer uppdatering.. Det går undan i projektet!! läste en tråd på forumet och kom fram till att jag skulle testa att inte bila upp plattan utan att såga upp den istället i lagom stora bitar som man sedan kunde bära ut med pirra. sagt o gjort.. Det svåraste var nog att hitta en betonggolvsåg som gick på el (man ska undvika bensin inomhus). Men men, cramo hyr ut sådana. Sen var det bara att köra igång.
provhål.jpg
Skapa konto

20090314055.jpg
Skapa konto

CIMG2011.jpg
Skapa konto

Här kommer bilder på arbetet med golvsågen.. Det var en gammal husqvarna maskin med ABB kompressor som drev en 40 cm diamant klinga. Självklart gick det att koppla maskinen till vatten så dammet blev näst intill obefintligt. Rekommenderar regnställ o stövlar dock! Det skvätter en hel del. Det var ganska enkelt att såga men tar olika tid beroende på tjocklek på plattan. Jag klarade ca. 80 kvm på 1,5 dagar. Hade nog grejjat alla 100 kvm om inte plattan visade sig vara 20 cm tjock i tillbyggnaden som gjordes på 70-talet.

• CIMG2013.jpg
    Skapa konto
  • 20090314054.jpg
    Skapa konto
Betongen är borta och tanken var att gräva ur ett rum i taget över en tid för att inte slita ut sig totalt. Min sambo ville inte att jag skulle försvinna ner i källaren och komma upp i sommar så hon anlitade hjälp för grävningen. Vips: 4 dagar senare ligger 40 m3 sten o grus på baksidan. Detta tillsammans med 10 m3 betong... Blev en skön liten hög:D

Här kommer lite foton på utgrävning i full gång. För de som tvivlade på konceptet med betonggolvsågen så räcker det bara att titta på ena fotot. Jag lät några plattor ligga kvar så att det bildade en "väg" vi lätt kunde köra skottkärran på efter vi fyllt den.

• CIMG2023.jpg
    Skapa konto
  • CIMG2022.jpg
    Skapa konto
  • CIMG2025.jpg
    Skapa konto
  • CIMG2027.jpg
    Skapa konto
Gamla gjutjärnsrören skall bytas till nya fräscha.

När det gäller fyllnadsmassorna har jag lyckads övertala en bekant som ställer upp med 2 lastbilar och en bobcat med förare. Det man förlorar på att hyra en bobcat inkl. förare vinner man på tid..
Som ni ser på bilderna så blev det en hel del... Observera att 1/4 av massorna är utanför bilden..

• CIMG2031.jpg
    Skapa konto
  • CIMG2034.jpg
    Skapa konto
  • 20090321066.jpg
    Skapa konto
  • 20090321069.jpg
    Skapa konto
minst 3 ggr när det väl kommer ur marken, men nu har killarna varit här och hämtat fyllnadsmassorna. Det blev tillslut 5 fulla lass med lastbil. Fruktansvärt smidigt med en bobcat som kunde tömma skopan så pass högt att den räckte över sidan på lastbilarna.

Tyckte inte att container var ett alternativ då kostnaderna för tömning i Stockholm är sjukligt höga.
Nu är det ca. 35 - 40 cm utgrävt överallt men vi har stött på berg som sticker upp lite var stans..... Bara att ta fram stora släggan och ta ut lite aggressioner..

• CIMG2036.jpg
    Skapa konto
  • CIMG2039.jpg
    Skapa konto
  • CIMG2040.jpg
    Skapa konto
  • CIMG2041.jpg
    Skapa konto
Imponerande detta med betongsågen, vilken skillnad mot att stå och bila upp ett golv och detta resultat efter endast 1 vecka.

Kul projekt!
Vore kul om du beskriver vad ni ska göra av ytan när det är klart.
Jag har själv precis satt igång ett källarprojekt men av betydligt mindre karaktär, ca 20 kvm. Ska bli gästrum/kontor + en liten toalett med dusch.

Om det är betongsåg eller bilmaskin som ska användas beror nog helt på hur betongkakan ser ut. Vårt hus är byggt 1930 och kakan gjuten direkt på en sprängstensbädd. Den var kanske 2 cm på tunnaste stället och ganska porös under ytan. Jag hyrde bilmaskin modell större på Cramo. Vi bilade och grävde ur ca 35 cm på 1 dag och själva bilningen stod för max 1 timme av arbetet. Jag tror inte att det funkat skära bitar och få upp dem hela iom att betongen var som den var.
Men i ditt fall verkar det varit ett klockrent alternativ.
Det jobbiga för oss var ett gäng rejäla stenar. Som tur är var de "baxningsbara" av 3 man med spett...
Vi hyrde container och det räckte precis till de massor vi bar ut. Dock stod lastbilen på bakhjulen när den skulle dra upp containern.. :)

Jag var väldigt rädd för att stöta på berg eftersom huset står på en bergsknalle i princip. Som tur var, var det bara i ett hörn som berg upp till precis under betongen. På det stället har jag friserat berget såpass att vi får dit 5 cm isolering. Övriga ytan blir 20 cm.
Jag använde rondell med diamantklinga och huggmejsel med handslägga för att nöta ner berget. Gick relativt bra då det inte var så stor yta och det var bara ca 7-8 cm som jag tog bort. Tog kanske 5-7 timmar totalt. Dammade dock rejält...

Lycka till med ditt projekt!
Jag tänkte också lägga upp vårt projekt i en tråd, hoppas tid finns till det i vår.

Grymt imponerande!

Hade du armeringsjärn i plattan? Gick det bra att såga igenom dom med maskinen också?

// Kim

Vad fort det har gått. Imponerande!!

bra jobbat!
Är det mycket fukt så kan man fundera på att dra dräneringsrör i golvet.

Vi valde att utgå ifrån berget som stack upp på ett par ställen när vi nu kommer väga av med makadam. det blir "bara" 5 cm makadam pga att vi vill behålla takhöjden och att marken ändå var så pass torr att vi inte kunde gräva utan att använda munskydd pga allt damm.

Fiberduken är ute och vi inväntar leverans av makadamet denna vecka.
Det har gått fort hitills, och det var tanken från start, vill inte sitta utan tvättstuga för länge...

När det gäller plattan så var den 10 cm på de flesta ställen men även 15-20 i en utbyggnad, armering fanns överallt men det tuggades igenom med diamantklingan:)

Jag hade gärna grävt ner rör för radonsugen (som redan är installerad sen tidigare dock utan rör) men berget sätter stopp för detta.

Bifogar en bild som visar vad rummen kommer användas för i framtiden.
Roligt att ni hänger med i tråden! Nya bilder kommer inom kort!

• ny.jpg
    Skapa konto
Blir avensjuk på hemmabio rummet, kan du inte skriva förråd istället=)
Om du nu måste ha ett biorum... kan man lägga kabelkanaler i golvet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.