OK, vi gjöt på vintern med SKB så den vattnades inte, det blev så slätt så att betongen blänker där vi inte lagt golv ännu. (Garaget och uterummet gjöts samtidigt fast med vanlig betong och där blev det lite skinn),

Eftersom man är novis på området (betongarbeten) så hoppas jag ni kan hjälpa mig på området. Vad är det som ni kallar skinn?

Är det en hinna som bildas eller?

Så länge ytan inte smular sönder och primern fäster i betongen så är det inga problem att lägga klinkers... Skulle "skinn" påverka primerns uppsugning så måste man som jon_h säger bearbeta ytan.

Men som sagt jag vet ju inte vad ni menar med skinn;)

Eklundh

Eklundh skrev:
Så länge ytan inte smular sönder och primern fäster i betongen så är det inga problem att lägga klinkers...
Det är inte fullt så enkelt. Ytan ska upp i en draghållfasthet på 0,5 Mpa, för att man ska vara säker på att inte plattorna släpper med tiden. Alltså ungefär 500 kg per dm2 eller 5 kg per cm2.

Skinnet som bildas (åtminstone vid klassisk vibrerad betong) är för att det kommer upp en hög koncentration med ren cement till ytan, och bildar ett svagare ytskikt.

Primern fäster nog alltid i betongen, så där har man knappast några problem.

Vid alla arbeten med cementprodukter, är det viktigt att man inte arbetar för länge med betongen/bruket. Då blir det som joh-h nämner ovan, att man drar cementen ut betongen, vilket innebär en försvagning. Riskerna för detta minskar med SKB, då man med slodan endast hjälper betongen att flyta ut. Är formen/kantbalken i våg, så stannar SKB därinne i formen. Att gjuta med SKB är ett modernt sätt att gjuta bl a plattor med. Man behöver knappast vara hemma själv....så enkelt är det= enmans jobb. Att jämföra med vibrobrygga med sina upplägg, som sedan skall plockas bort och fyllas igen, när alla andra har gått hem.
Knappast lönt att tillverka en sloda själv, då den kostar ett par hundringar att hyra med teleskopskaft.

Mikael_L
Vad kan någon billig sloda, lämplig för en icke yrkesman, tänkas kosta att köpa?
(om det ens finns)
Och något lämpligt ställe dom för sådana prylar på?

Sen undrar jag vad Magnus_Nordmark menar med "raskant"?

Ardexsmitten skrev:
Här finns lite info

LK Planstål AB
Bra info, f ö finns fler trådar med detta om SKB, här på Forumet

För att få en hårt å bra yta är det bra att bearbeta betongen precis innan den har stelnat helt med en helicopter eller om orkar för hand :)

Mikael_L skrev:
Vad kan någon billig sloda, lämplig för en icke yrkesman, tänkas kosta att köpa?
(om det ens finns)
Och något lämpligt ställe dom för sådana prylar på?

Sen undrar jag vad Magnus_Nordmark menar med "raskant"?
Jag undrar också vad Magnus_Nordmark menar med "raskant"?

anra skrev:

Samma här "raskant"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.