Snart är det dags för att göra en garageplatta, ska försöka fixa den samtidigt som grundkillarna gör plattan till huset. Men mer eller mindre hjälp av dem till garageplattan.

Har kollat med kommunen och det är ok med golvbrunn. Ingen oljeavskiljare behövs i detta fallet.

Det blir ett dubbelgarage med ~42 m2 garage och förråd ~13 m2.
Nu är det bara frågan vilken golvbrunn? En ränna är ju snyggt men är det krångligt att få på plats, och finns det med vattenlås?
Smidigt vore det med någon sorts uppfångare för sand och skäp.
Så alla tips mottages, men den ska vara bra och gärna prisvärd.

Klarar man sig med en vanlig rund golvbrunn i plast eller ska man ha nån rostfri variant.

Kan tilläggas att plattan troligen kommer att stå utan garage första vintern, om jag nu inte mot förmodan kommer att hinna bygga garaget också. Frysrisk?

garage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ok ut och tål last. Ett vattenlås måste till annars får du ju ut sand mm i systemet. Bara man kommer åt att skrapa upp sanden och så skall den väl tåla salt också. Det finns fler modeller med sandfång men dyrare förstås.
Isolera plattan med halm el betongtäckmattor..

seniorkonsult skrev:
Ser ok ut och tål last. Ett vattenlås måste till annars får du ju ut sand mm i systemet. Bara man kommer åt att skrapa upp sanden och så skall den väl tåla salt också. Det finns fler modeller med sandfång men dyrare förstås.
Isolera plattan med halm el betongtäckmattor..
Finns det någon ränna som har vattenlås, och var hittar man en sådan? Biltemas verkar bara vara en ränna.

Ja sandfång är nog bra att ha, fast den har inget vattenlås? Förstår inte riktigt hur den där ska monteras, till rännan blir det utloppet antar jag, men funkar den där till en vanlig golvbrunn.

Vilka golvbrunnar brukar användas vid garagebygge? Det finns ganska lite info om detta om man söker runt men det måste ju finnas massor av exempel på hur olika personer har löst det hela.

kjb; det sandfång jag länkade till på ByggMax har även på samma sida en ränna som passar aoch där finns även monteringsanvisning. Så det funkar väl? Om kommunen inte kräver oljeavskiljar så var är ledinngen ansluten? Om den går till vanligt dagvatten så behövs väl inget vattenlås. Det luktar ju inte från dagvatten.

Avloppet ska kopplas till spillvattennätet enligt kommunen.

Det var ju märkligt varför de inte kräver oljeavskiljare då eftersom 1 liter olja förorenar 1 miljon liter grundvatten och allt går tillbaka i kretsloppet. Men det är ju bara att koppla på en golvbrunn efter rännan på avloppsledningen. Jag trodde faktiskt förbudet var kvar att släppa avlopp från garage på avloppet. Om du tvättar bilen i garaget, använder kemikalier mm fast allt är detta är förbjudet så finns risken att förorena. Från bilens snösmältvatten finns ju salt, asfalt, föroreningar i massor som inte reningsverket klarar av. Denna text brukar stå:
"Generellt är kommuner emot avlopp i garage av den anledningen att man tvättar bilen i garaget och då släpper ut diverse kemikalier i avloppet och dessa kan slå ut kommunens reningsverk. Man kan ha avlopp i garaget men då skall det vara oljeavskiljare och sandfällor."
Miljöförvaltningen är de sombrukar ha synpunkter men har de godkänt så är det väl så. Se till att du har papper på dtta för framtida ev behov.

Även jag fick bygglov för garage med golvbrunn utan oljeavskiljare, men det var på villkoret att jag inte tvättade bilar i garaget.

Jag vet av erfarenhet att slasket som rinner av bilen vintertid är mycket korrosivt och jag tror ett galvat galler kommer att börja rosta ganska fort.

Personligen satte jag in två st purusrännor 10x100cm i mitt garage, de är tillverkade helt i rostfritt och tål last samt har vattenlås.
Kan köpas tex här: http://www.vvs-boden.se/purusrannan-110-betonggolv-c-48_1370_572_2016_2017.html

Sondell skrev:
Har köpt denna modell, 5m inkl sandfång blir det i vårt nybygge [länk]
Vad går en sådan ränna med sandfång på? De har inga priser utsatta.

kjb skrev:
Vad går en sådan ränna med sandfång på? De har inga priser utsatta.
Listpriset på rännan jag köpt (4m + 50 cm sandfång) är ca 8000:- + moms komplett

Ok, ja de är ju en hel del pengar för en golvbrunn.

Jag har även funderat på en "vanlig" golvbrunn, tex purus heavy i gjutjärn. Men de kanske är svårare att gjuta fallet mot en sådan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.