Hejsan! :)
Var in i en gammal källare häromdagen (kallblöt källare från slutet av 1800-talet tror jag) där detta (se bild) konstiga "hål" fanns i backen.. Ser ju ut som hm "tvålvatten" typ..

hal_golv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi spekulerade i om det var nån form av "vattenhål" från förr, antingen lyx för att ha vatten "i huset".. eller för tvätt osv?

Har sett liknande hål i vissa engelska bygg/hus program, men jag har aldrig stött på det i sverige..

Någon som vet vad det är? hur de användes? och vad de gör för hm "skada" (eller nytta!) idag.. ?

Är det grundvatten? (om man kollade på området runt så verkar det ha svämmat över några ggr under åren.. men det kanske är därför just golvet i bara det rummet är tegel och de andra "betongliknande"?)..

Tack på förhand!
MVH Sandra

Det kan vara en dräneringsgrop för att "samla upp" grundvatten för att sen pumpa bort det. Sitter det någon dränkpump i eller verkar det ha funnits?

mangen5 skrev:
Det kan vara en dräneringsgrop för att "samla upp" grundvatten för att sen pumpa bort det. Sitter det någon dränkpump i eller verkar det ha funnits?
Hejsan!
Nej det verkar inte ha funnits nått mekaniskt i närheten alls.. det bara var ett tegelgolv mitt i källaren som såg ut sådär. Om tänker lite runt om (hur det såg ut) så var hydrofonen (eller va den nu heter) i andra änden av husets källare (det var eget vatten) och trekammarbrunnen är några meter utanför grunden på ungefär samma ställe/sida.. om jag minns rätt.

Hängrännor osv verkar inte ha något speciellt rörsystem, utan kastar vattnet en bit från huset (inte kopplat till nått avlopp/dagvattenbrunn).

Jag var lite nyfiken på det där hålet då det såg så udda ut.. och det var inte klart vatten liksom.. och är det grundvatten så kan man ju kanske överväga sådan värmekälla.. :) om det verkar ligga nära till hands menar jag..

Tomten i sig lutar mot vägen utanför huset och sedan tror jag landskapet dessutom lutar "bort".. runt om i övrigt är det åkrar mest..

MVH Sandra

Går det att pumpa ur?

Kanske var en kyl (innan det blev vattenfyllt)

Jag håller på sir daniel , kan även varit kyl vattenfyllt, liknande användes för att kyla mjölk på sommaren tex med ett kylrum över en bäck/å

Enk Projektet skrev:
Går det att pumpa ur?
Det vet jag faktiskt inte, jag har funderat på det själv! Men det är inte vårt hus utan ett hus som just nu står tomt.. som vi kikat lite på.. så man har ju inte direkt kunnat prova..

Om jag reflekterar över vad jag sett om de där hålen i engelsk tv.. så verkar det ha haft med deras avlopp att göra (eller ja snarare dränering av nått slag..inte "toaavfall").. för de har i slutänden satt ner en "dränkpump" som automatiskt ska gå igång och pumpa bort vattnet när de steg till en viss gräns.. (vilket de bara gjorde några gånger om året typ.. inte dagligen)..så de skulle slippa att det blev så mycket översvämningar i deras källare..

MVH Sandra

sir_daniel skrev:
Kanske var en kyl (innan det blev vattenfyllt)
Kan mycket väl ha varit något liknande :), men det är svårt att föreställa sig när vattnet låg så högt upp (nu när vi var där och såg det) och såg så hm "grumligt" ut.

Var lite lustigt på nått vis, man kom ner för källartrappen och det enda som mötte en var ett teglat golv med ett litet fyrkantigt hål i mitten.. fyllt med vatten :x

MVH Sandra

larsbj skrev:
Jag håller på sir daniel , kan även varit kyl vattenfyllt, liknande användes för att kyla mjölk på sommaren tex med ett kylrum över en bäck/å
Men var kommer vattnet ifrån då?
Är lite spännande haha

:p

MVH Sandra

Hur djupt var hålet?

Matte_Nörden skrev:
Hur djupt var hålet?
Fanns inget att tillgå för att prova stoppa ner (inte i hela jäkla källaren, rent ut sagt). Så det blev mest lite petande på ytan.. nästa gång jag går dit ska jag iaf ha en pinne med mig!

Svaret på din fråga är alltså, har ingen aning :(

MVH Sandra

Rapportera hur det gick :)

sir_daniel skrev:
Rapportera hur det gick :)
Will do :) om jag har nått mer att tillföra..

Funderar på om det bara rent av är ett gammalt avlopp utan nån form av modern gjutjärnsbrunnslock osv.. bara typ inte vet jag.. till nån slags stenkista? (kallades ju för tvättrum därnere tror jag).

MVH Sandra

Jag har ett liknande hål i min källare, men där under locket är det en stenklädd källa med klart dricksvatten, ca 1m djup. Golvet är av betong.
Vad jag inte fattar är att i rummet bredvid, 2m bort, är det jordgolv med torr jord. Varför är det inte blött där inne?

bax skrev:
Jag har ett liknande hål i min källare, men där under locket är det en stenklädd källa med klart dricksvatten, ca 1m djup. Golvet är av betong.
Vad jag inte fattar är att i rummet bredvid, 2m bort, är det jordgolv med torr jord. Varför är det inte blött där inne?
Det är högst troligt så att vattnet i hålet är grundvatten som samlas istället för att kapillärt ta sig upp i jordgolvet. Vattnet söker sig de lättaste vägarna och ett eller flera hål i golvet "sänker" grundvattennivån lokalt.

Jag har haft samma lösning i flera detta huset, dock med sänkpumpar som pumpade ut vattnet då och då.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.