Avloppet är nu färdiglagt och imorgon kommer materialet till grunden. (Platta på mark) Vi skall installera en kamin typ contura som enligt deras hemsida skall ha 67 mm anslutning för tilluften men skall sedan dimensioneras upp till minst 100 mm om dragningen blir längre än 1 m.

Nu till frågan: vilken typ av rör bör användas till denna kanal? 100 spiro, 110 avloppsrör eller vad?
 
Mikael_L
Jag körde med vanligt avloppsrör. (Dock blev det 75mm då det var det fanns liggande runt omkring och gjutningen närmade sig med stromsteg.)
Jag försökte dessutom lägga det med en liten aning lutning utåt. Och mellan två av cellplastskikten, så tilluften inte ska kyla ner golvet så mycket.

100 spiro känns egentligen trevligt, lika högt som cellplasten är hög ...
 
100 spiro hade jag
 
100 spiro här med.

Dels skall ju röret anslutas till kaminen, som kan bli ganska varm,

dels finns ventiler/galler att sätta i husgrunden som passar till spiro
GR_stor.jpg

Röret läggs enklast i cellplasten under betongplattan.
 
100 spiro här oxå
 
Jag har inget alls och det funkar utmärkt.....
 
Enk Projektet skrev:
Jag har inget alls och det funkar utmärkt.....
Frånsett att du matar kaminen med varm inneluft, eller har du hittat någon annan fiffig lösning?
 
Pumba skrev:
Frånsett att du matar kaminen med varm inneluft, eller har du hittat någon annan fiffig lösning?
Jo det klart men jag eldar mest för att det är mysigt....och den ger väldigt mycket värme ifrån sig.....
 
Enk Projektet skrev:
Jo det klart men jag eldar mest för att det är mysigt....och den ger väldigt mycket värme ifrån sig.....
Ytterligare en nackdel är att man inte kan ha t.ex. köksfläkten igång när man tänder.
 
Demmpa skrev:
Ytterligare en nackdel är att man inte kan ha t.ex. köksfläkten igång när man tänder.
Nja....jag har aldrig fläkten på högsta och har ganska hög skorsten så det är inget stort problem.....
 
Hemmakatten
Kommer tilluftsröret att dras in i kaminen, vilket jag antar? I så fall måste röret vara i icke brännbart material, ej plast. Spiro 100mm verkar vara vanligast och det som vi också har. När vi installerade vår kamin och våra två öppna spisar 2006 var det också krav att röret skulle ha en brandisolerad "matta" virad runt röret ner genom golvet en bit, tror det var uppåt en meter p.g.a. brandsäkerhetsskäl (extra viktigt om man har trägolv och träbjälklag)

Har också för mig, men är osäker på om jag kommer ihåg rätt, att röret bör förläggas under isoleringen.
 
Redigerat:
M
Hemmakatten skrev:
Kommer tilluftsröret att dras in i kaminen, vilket jag antar? I så fall måste röret vara i icke brännbart material, ej plast. Spiro 100mm verkar vara vanligast och det som vi också har. När vi installerade vår kamin och våra två öppna spisar 2006 var det också krav att röret skulle ha en brandisolerad "matta" virad runt röret ner genom golvet en bit, tror det var uppåt en meter p.g.a. brandsäkerhetsskäl (extra viktigt om man har trägolv och träbjälklag)

Har också för mig, men är osäker på om jag kommer ihåg rätt, att röret bör förläggas under isoleringen.
Var det verkligen brandisolering? Det var inte kondensisolering då?

Jag har nämligen bara kondensisolering på min...
 
Hemmakatten
miksil skrev:
Var det verkligen brandisolering? Det var inte kondensisolering då?

Jag har nämligen bara kondensisolering på min...
Nej. Det var brandisolering, en cs 3-4cm tjock platta med "hönsnät" på yttersidan så att gick lätt att få dit den. Kaminer kan tydligen "baktända". Kommer inte ihåg om det var kommunen, tillverkaren, KK'n, brandöversynen/sotaren eller kontrollplanen som krävde denna brandisolering. Isoleringen kostar inte så mycket så på så vis är det en billig extra försäkring. Köpte vår i närmaste byggvaruhus.
 
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Kommer tilluftsröret att dras in i kaminen, vilket jag antar? I så fall måste röret vara i icke brännbart material, ej plast. Spiro 100mm verkar vara vanligast
Ansluts inte de flesta kaminer med något rör mellan det fast monterade (ingjutna) röret och själva kaminen?

Själv har jag en halvmeter av ett flexibelt aluminiumrör som medföljde kaminen där och det är kondensisolerat med en en strumpa av PU-isolering, som också följde med kaminen.
I installationsanvisningen till min kamin står det inget om krav på material i röret, men däremot förordar dom kondensisolering.

Fast även om jag nu själv har tagit avloppsrör (för det råkade jag ha omkring mig när grunden byggdes) så tycker jag nog ändå rent instinktivt att spiro känns lite bättre, på flera vis.
Frågan är då: om man använder spiro, kan man använda kopplingar med gummipackning?
(Jag själv tycker det, gummi klarar ofta temp uppåt 200 gr utan att antändas, det kanske åldras en hel del däremot...)
 
Jag har en plastadapter som ansluter mot luftintaget i kaminen. Frågade sotaren som gjorde inspektionen å det var helt ok, blir inte varmt där på min modell iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.