Vi skall bygga till veranda med balkong ovanpå och jag vill ha avrinningen från verandataket kopplat till husets avrinning. Har grävt fram det, men vet inte hur jag skall kunna koppla på ett till grenrör i efterhand.

Just nu har jag bara grävt fram ca 60 cm rör. Jag inser att jag skulle behöva gräva fram åtskilliga meter åt bägge hållen för att kunna vinkla dem såpass mycket att jag får in ett grenrör helt och hållet.

Hur brukar man göra. Finns det någon annan lösning - tex någon del som man kan ansluta genom att göra ett hål på ovansidan av befintligt rör?

Om det är vanliga markavloppsrör är det väl bara att såga av och koppla på en förgrening.

Det finns skarvmuffar som du kan skjuta åt båda håll på röret också. Du fixar det där.
Gräv fram 1.5m rör sen åker du till en handlare som har grejer och förklarar vad du ska göra. Inga problem.

ullberg
Suhagg skrev:
Det finns skarvmuffar som du kan skjuta åt båda håll på röret också.
Detta är rätt väg framåt (de heter skjutmuffar när de inte har djupstoppet), du behöver dels den förgrening du ska ha och dels en skjutmuff, först på med skjutmuffen helt på röret nedströms, sen dit med förgreningen (kan vara nog så trixigt att få dit den, men det brukar gå) sen tillbaka med skjutmuffen över skarven.

Glidex är att rekommendera, gör det hela så mycket enklare. Går det inte att få dit förgreningen får man köra dubbla skjutmuffar och en bit rör.

Lycka till!

/U

Tackar för svaren!

Jag antar att jag då skall kapa så lång bit som förgreningen behöver när den är påkopplad så att skarven blir så liten som möjligt - eller?

Raginglynx skrev:
Tackar för svaren!

Jag antar att jag då skall kapa så lång bit som förgreningen behöver när den är påkopplad så att skarven blir så liten som möjligt - eller?
Ta några rörbitar och laborera med som ett test så du ser om du tänkt rätt. Bättre att lära sig och göra misstag på test så att säga :-)

När du vet vad du ska göra kapa i ditt riktiga rör.

ullberg
Raginglynx skrev:
Idealt ja, och det är då det kan vara lite problem att vika in grenröret, och får man inte till det får man som sagt köra två skjutmuffar, och en bit rör med slätände, då går det ju alltid.

/U

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.