J
Hej. Jag har en 17 meter lång grusgång som har gräs på båda sidor. Nu vill jag sätta sten mellan gräset och gruset för att få det lite snyggare, rakare och mer definierat vart gräs och grus är.

Tänkte därför köpa en säck gatsten 8-10 cm och gräva ned stenarna så de bara sticker upp något litet. På insidan kommer det bli någon dm tvättad grus 1-2 cm fraktioner. Kommer gatstenarna ligga kvar, eller kommer de så småningom trilla in. Gruset rör ju oftast på sig.

Måste jag mura fast gatstenarna med betongsula?

börja med att lägga ner dem bara i tex sättsand, fungerar det inte så går det ju alltid att gräva och gjuta

• Mellan gräsmatta och alla rabatter i min trädgård har jag lagt vanlig gatsten 10 x 10 cm. Stenarna är nergrävda i nivå med gräset utan något underarbete. Med sand mellan stenarna är det lättare att hålla undan gräset och det ser prydligt ut. De har legat i 17 år utan behov av justering, tjälen påverkar dem inte.
    Jag kanske har särskilda markförhållanden, det tror i alla fall flera skeptiker här på Byggahus när jag tidigare har berättat om detta. 1-05-06 17:49

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.