S
Jag ska leda bort dagvattnet med avloppsrör till en stenkista. Det är torpargrund på halva huset och den andra halvan har det gjutits platta i för X antal år sedan. Dock står hela gården på stora stenar. Jag vågar inte dränera runt hela huset och med tanke på sandjorden så har det inte varit något större problem. Värre har det väl varit med att allt regnvatten från stuprören har runnit ner vid grunden.

Men om jag nu ändå lägger ner avloppsrör till stuprören så kanske jag samtidigt kunde lagt ner en dräneringsslang under denna som jag också leder bort till en annan stenkista. Dränneringsröret kommer då hamna 2m ifrån huset. Är detta bra eller dåligt? Är det lönt?

Har du ingen fukt i torpargrunden är det frågan om det är lönt. Får du ordning på vattnet från stuprören och lutning på marken från huset torde det räcka långt. Sandjorden sköter nog resten.

Dräneringen kan hjälpa till med isoleringen av plattan grunden. Torr jord isolerar bättre än fuktig. Det beror på hur långt ner det är torrt i dag och vad du kan uppnå. Men har man ändå grävt schaktet är det lika bra att dra ner en dräneringsslang

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.