Tjenare, jag håller på med åtgärder för min krypgrund.
Grunden är en krypgrund. Inne i grunden är huvuddelen en oanvänd källare (tillhörde ett äldre rivet hus) med cementgolv och murade väggar, samt en tredjedel vanlig krypgrund.

Jag har tagit fasta på att man kan antingen höja temperaturen eller avfukta för att få bort fukt från grunden.
Jag har också förstått att fukttillskotten är uteluften på sommaren och markfukt.
Jag önskade att höja temperaturen genom isolering och på så sätt slippa underhåll av maskiner.

Förra året började jag med mina åtgärder på krypgrunden:
1. Rensade jag ur organiskt material från grunden.
2. Grävde bort rabatter från utsidan av huset.
3. Isolerade kantbalkar på undersidan.
4. Plastade in marken med byggplast och tejpade alla skarvar.
5. Köpte och lade 10 mm på merparten av marken och väggar ovanpå byggplasten närmast ytterväggar. http://www.sundolitt.se/sundolitt/produkter/specialprodukter/isolermattavintermatta.
Våderna av isolermatta klämde jag fast i överkant och lät dem hänga längs väggen utan att fästa den vidare.

Sen orkade jag inte tänka på grunden mer. I år så har RF gått upp och ner men från ca mitten på maj har den legat över 75% kanske medel 82% och med toppar på 92%
Jag var nere och tittade förra veckan och tänkte att jag ska isolera mark/vägg bättre och slippa installera avfuktare överhuvudtaget. Jag köpte på mig ett par paket med 50mm frigolit.

Nu visade det sig att det var fuktigt och tom små pölar mellan byggplast och isolermattan på vissa ställen. Främst i kanten mellan vägg och golv där isolermattan och byggplasten inte riktigt ligger an mot muren.
Jag antar att skarvarna mellan isolermattan och de icke isolerade ytorna har skapat köldbryggor där uteluften kondenserar.

Jag tänkte göra följande:
1. lägga på den ny inköpta 50 mm isolering under byggplasten och koncentrera detta till de delarna av som är närmast ytterväggarna.
2. Täcka med den 10mm isolermattan ovanpå byggplasten.
3. Avvakta och fuktmäta.

Nu undrar jag följande:
- Är det bäst att lägga 50mm isolering över eller under byggplasten?
- Är det egentligen "mer värt" att täcka oisolerade delarna med tunn 10mm isolering än att lägga på 50mm isolering på redan isolerade delar?
- Borde jag fästa plast och isolermatta på väggarna/marken så att det blir kontakt och således bättre tätade skarvar.

Har du mycket ventilation i krypgrunden? o drar på det viset in massa fukt som kondenseras? kanske minska på ventilationen Jag tänker: endast byggplast som ligger 5cm från väggarna o mindre/liten ventilation

BeGe skrev:
Har du mycket ventilation i krypgrunden? o drar på det viset in massa fukt som kondenseras? kanske minska på ventilationen Jag tänker: endast byggplast som ligger 5cm från väggarna o mindre/liten ventilation
Det är en förlegad metod att avsluta byggplasten innanför väggarna.
se http://www.lfs-web.se/byggplast-krypgrund.htm
Men det klart att det är mycket ventilation med fuktig uteluft på kalla ytor som är problemet.
Frågan är om jag ska lägga den tjockare isolering över eller under byggplasten.

Hej,

bestämde mig för att lägga isolering ovanpå plasten.
Passade också på att täppa igen kattgluggar och köra igång kondensavfuktaren.
Efter ett dygn så RF ner från 82 till 69. Jag är mycket nöjd.
Nu undrar jag bara om jag borde komplettera med en liten fläkt för att få mer cirkulation är det lilla som avfuktaren klarar av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.