Hej,
Nybliven ägare till ett sutteränghus, 286kvm, och med "öppen planlösning" i källaren, dvs inga direkt instängda rum. Från ytterdörr på framsidan som ligger i marknivå är det cirka 10-11 meter till bakre "källarvägg", denna ser jag från ytterdörr pga den öppna planlösningen. Den bakre väggen är också den enda som är helt nedgrävd, ca 180 cm ligger under jord.

Min tanke är att gräva runt huset för att ta bort rabatter och byta alla rör som leder bort dagvatten för att sen fylla på med makadam en bit från fasad. Detta funkar ju hur bra som helst på 3 av 4 väggar då det bara är 40 cm ner till plattan..
Men vägg nummer 4, den bakre som jag pratade om innan ligger dels under 50kvm altan och dels mot berget, troligtvis insprängd. Det hela försvåras av att en stor mur är förankrad i den ytterväggen för att rama in tomten.
Jag har inga fuktproblem, slet ner en hylla i trä som stått fastspikad mot den nedgrävda ytterväggen i säkert 30 år och jag skulle kunna bre mackan med träet, inga problem.

Frågan är, ska jag ge mig på monsterjobbet att gräva bort halva trädgården, riva altan och dränera eller säger det sig självt att ett hus som stått där i 60 år utan fuktproblem troligtvis inte kommer få det heller?

Byggt 1950, tegelfasad.

Enormt tacksam för alla tips och tankar.
/Mathias
 
Frågan är om du skall åtgärda ett problem som inte finns. Har lite samma situation som du - suterränghus byggt 1977, delvis insprängt i berget men nästan högst upp. Och jag HAR faktiskt ingen dränering, men allt är snustorrt även utefter betongväggen som är till största delen under mark.

För min egen del har jag kommit fram till att ta problemen när de kommer - om de nu plötsligt skulle börja göra det. Det har ju gått 35 år redan.....
 
Finns inga problem med fukt så gör ingenting!
Har husen stått så länge kommer inget att hända framåt heller... Det har iofs blivit "tyngre" regn nuförtiden och det kan ju orsaka mer vatten mot huset men har ni inte sett några tendenser på fukt alls så skulle jag sitta lugnt i båten...

//Anders
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hej och tack för alla svar! Låter som att Ni är inne på samma sak som jag, gör inget åt ett problem som inte finns, och Fredrik, absolut, tanken är inte att dränera med grus utan att byta ut matjordsrabatter mot makadam. Tack för Eran input!
 
Inte ens rabatterna behöver vara ett problem - jag har rabatter på 2,5 sidor av huset (från 38) (sutteräng) som inte gör någon skada. Man kan klassa det som en riskkonstruktion om man vill, men har det sett ut så sedan många år, så funkar det ju bevisligen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.