F
Har ett garage som är byggt -86 på betongplatta. Riktigt vad som hänt sedan dess vet jag inte (bara bott här 1 år), men nu är marken kring garaget lägre än betongplattans undersida så jag behöver fylla på med något. Tanken är att gräva bort den rabatt som nu är anlagd där, lyfta bort betongstenarna och sedan fylla på med något grus (0-18?), packa in under betongplattan och sedan fylla på där nuvarande plattgång ligger till lagom marknivå i förhållande till plattan.
När marken är i lagom nivå lägger jag nog singel närmast husväggen (ca 0,5 m brett) och utanför det stenmjöl och någon marksten ovanpå. Med lagom fall förstås.

Det jag funderar mest är valet av grus (0-18), tänker att jag måste ha något packningsbart och packa in under plattan. Borde jag hellre lägga stenmjöl där? eller något dränerande? makadam?

Andra synpunkter?
Takavvattningen går ner i någon form av dräneringsrör på annan plats. betongplatta1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
betongplatta2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F
Ingen som har några synpunkter, eller ska jag tolka frånvaron av svar som att jag tänkt rätt?

D09
Jag hade fyllt med dränerande material om du har dränering nergrävd.

Rinner vatten innåt nu och tar med sig material eller är det så på båda sidor?

F
Jag vet inte hur det är med dräneringen. Grävde bort lite på annan plats under plattan igår, och där låg ett tunt lager makadam (ca 5 cm?) och därunder bara sand.
Marken lutar bort från plattan, så jag tror inte att direkt rinner in där. Jag har hört ryktas att det låg en hundgård där tidigare, så jag spekulerar i om de grävt bort matjorden för att komma ner till sand och därmed sänkt markytan. När hundarna försvann förblev marken låg. Det är bara i den hörnan som marken är låg. Längs andra väggen står det en hopbyggd lekstuga, så där rinner inget vatten, men marken är trots detta lägre även här.

Dränerande, typ makadam 16-32? Jag tänkte att man måste kunna packa det för att stödja plattan, men det kanske jag ändå inte lyckas med?

D09
Ja, 16-32, eller 8-16, tror iofs inte att det blir så lätt o packa in det i hålet, kanske genom att lägga en tjock sträng typ 20cm hög och 30-40cm ut och sen en 70kg padda som trycker ner/ in gruset.

Är ingen konstruktör så ta mig med en nypa salt :)

F
Tackar för tipsen! Är det lönt att padda på makadam, utan nollfraktion packar det väl egentligen nästan ingenting?
Jag har visserligen aldrig vare sig paddat eller skyfflat makadam, så mina teorier tar jag också med en nypa salt:thumbup:

D09
fredrik.johansson skrev:
Tackar för tipsen! Är det lönt att padda på makadam, utan nollfraktion packar det väl egentligen nästan ingenting?
Jag har visserligen aldrig vare sig paddat eller skyfflat makadam, så mina teorier tar jag också med en nypa salt:thumbup:
Jodå, det packar ihop sig, finns mycket luft i en sträng med 16-32.

Skyffla är inget roligt ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.