Okej, läget är alltså som vi anade! Det tråkiga är att vi köpte ett hus utan uppenbart renoveringsbehov. Dränering och tak trodde vi oss ha kollat upp tillräckligt men icke!
Vi kommer ändå på rekommendation av vår jurist ringa och prata med mäklaren.
Sen får vi börja samla in offerter på tak och dränering.
Tack alla ni som tog er tid att svara!
Vi kommer ändå på rekommendation av vår jurist ringa och prata med mäklaren.
Sen får vi börja samla in offerter på tak och dränering.
Tack alla ni som tog er tid att svara!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det säkert?hempularen skrev:
När jag sålde mitt souterränghus gjorde vi som säljare en förbesiktning.
besiktningsmannen frågade om han fick ta hål i väggskivan på den uppreglade väggen, vilket vi godkände.
Så han mätte fukthalten i den bakomliggande väggregeln.
När köparens gjorde sin överlåtelsebesiktning mätte han fukthalten i samma hål.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Det har framgått av åtskilliga trådar att det ofta inte ingår. Många bes. män gör det ändå.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De "yttersta" sex meterna räknas som boyta, resten, längre in som biyta.
Så i fallet jag relaterade till var ca 6x8 = 48 m2 boyta och 4x8 = 32 m2 biyta.
Fuktprovet togs längst in, i ett förråd, alltså där läget borde vara sämst.
Bes.mannen tog prover på några andra ställen också (golv, ej uppreglad vägg), och var undrande över de låga fuktvärdena.
Tills vi gick ut och han såg att hela souterrängvåningen var platsgjuten, alltså inte murad. Inte heller putsad. Även bjälklaget mot våningen över var ett gjutet valv. Man såg formbrädornas trästruktur på utsidan av murarna.
Vattentätt kvalitetsbygge av SIAB 1969!
Så i fallet jag relaterade till var ca 6x8 = 48 m2 boyta och 4x8 = 32 m2 biyta.
Fuktprovet togs längst in, i ett förråd, alltså där läget borde vara sämst.
Bes.mannen tog prover på några andra ställen också (golv, ej uppreglad vägg), och var undrande över de låga fuktvärdena.
Tills vi gick ut och han såg att hela souterrängvåningen var platsgjuten, alltså inte murad. Inte heller putsad. Även bjälklaget mot våningen över var ett gjutet valv. Man såg formbrädornas trästruktur på utsidan av murarna.
Vattentätt kvalitetsbygge av SIAB 1969!
Redigerat:
Ni verkar i alla fall ha fått en väldigt dålig besiktning. Det är möjligt att ni skulle ha någon framgång om ni gav er på besiktningsmannen och krävde skadestånd. Att ni skulle få något för dolt fel från säljaren är däremot ytterst tveksamt.
Att kolla så det är rinner undan i avlopp och golvbrunnar är väldigt enkelt. Det kan aldrig bli ett dolt fel.
Att byta tätningar på fönster två gånger om året är väldigt onormalt. Visste besiktningsmannen om det? Det är en varningsklocka om något. Fick ni ingen anmärkning på det låglutande taket med shingel? Det är också märkligt att han bara hoppar över att besikta taket. Jag fattar inte att besiktningsmännen inte har en stege på biltaket. De ska alltid upp på taket och kolla.
Fick ni ingen anmärkning på källaren? Att spika trälister direkt på betong är en riskkonstruktion, som ni borde fått varning för.
Att kolla så det är rinner undan i avlopp och golvbrunnar är väldigt enkelt. Det kan aldrig bli ett dolt fel.
Att byta tätningar på fönster två gånger om året är väldigt onormalt. Visste besiktningsmannen om det? Det är en varningsklocka om något. Fick ni ingen anmärkning på det låglutande taket med shingel? Det är också märkligt att han bara hoppar över att besikta taket. Jag fattar inte att besiktningsmännen inte har en stege på biltaket. De ska alltid upp på taket och kolla.
Fick ni ingen anmärkning på källaren? Att spika trälister direkt på betong är en riskkonstruktion, som ni borde fått varning för.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden