Skulle uppskatta om någon med kunskap om stenkista ger synpunkter.

Detta har hänt och jag tycker det är helgalet:
En person som ville ha ett avlopp för stora mängder vatten bilade upp ett hål i byggnadens platta för att göra en stenkista, ca:1m i diameter och ca:50cm djup. Ett rör ca:12cm sattes och sedan fylldes hålet med grus ca:3cm upp till ca:30cm nedan plattans överkant och resten fylldes med betong.
Det finns inga rör som leder bort vattnet och det finns ingen plast runt "stenkistan".
Lokalen är hyrd men personen har inte bett om tillåtelse från hyresvärden och heller inte ansökt om tillstånd från kommunen. Ingen undersökning av marken har skett.

Vad jag tror kommer att hända är att det bildas en bassäng av vatten under plattan, att vattnet kommer att vända i avloppsröret och komma upp i lokalen, att det finns stor risk att vattnet fryser på vintern, att personen kan åka på skadegörelse från hyresvärden och böter/skadestånd från kommunen.
Personen tror att det tar max tio minuter för 1 m3 att försvinna från stenkistan.
Förutom stenkistan har ett hål till bilats upp och ett avlopp har kopplats till ett dagvattenrör.

Jag försökte avråda tilltagen men resultatlöst och skulle uppskatta mycket om ni kunniga här har lust att ge lite feedback om det är jag som har fel i att förfarandet är helt tokigt?

Avlopp till dagvatten är aldrig tillåtet skulle jag säga. Att leda dagvatten från hårdgjord yta till "stenkista" är okej beroende på område o kommun. Dock bara dagvatten så olja, avfettning och garage är inte okej.

Skulle säga att konstruktionen borde funka om bra schaktat och normal jord. Om det mot för modan är en väldigt tät jord kommer hela singelbädden under plattan mättas och då hinner vattnet garanterat rinna undan(stor ytan att absorberas in i jorden). Beroende på plattans isolering kan ju däremot vattnet frysa men tvivlar på att vattnet kommer upp igen. Större risk att plattan runt brunnen blir underminerad.

Fort o fel räcker inte riktigt. Fort och jävligt fel. ..

Tack för svar Krister!

Du bekräftar ganska så mycket vad jag trodde...
Det är sand under plattan och ingen vet vad som finns under sanden. Plattan är helt oisolerad. När hålet bilades upp blev det sprickbildning på golv mot yttervägg så plattan är redan skadad. Lokalen är lager och verkstad och meningen med avloppen var att rengöra utrustning, fordon, verktyg och maskiner vilket betyder kemikalier vilket inte är okay med avloppet till dagvattenröret och jag antar att det efter ett tag kommer att bildas slam i stenkistan.
Jag har aldrig hört talas om att man bygger stenkista under en byggnad utan tvärtom?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.