Hej.
Vi bor i ett radhus med en krypgrund under. Radhuset är byggt år 2008 och vi har bott där i drygt 1 år. Nere i krypgrunden så står det en avfuktare som heter Amcor. Vi har en mätare i huset som visar hur högt luftfuktigheten är nere i krypgrunden. Nu under sommaren så har luftfuktigheten stigit men vi trodde att det var normalt på sommaren. När vi kom hem från semestern nu så tyckte vi dock att fuktigheten stigit för mkt, 83 %, så vi kröp ner i krypgrunden för att titta. Vi upptäckte då att behållaren i avfuktaren var överfull av vatten och att det var vatten på golvet i krypgrunden. Normalt sett så tömmer avfuktaren sig själv genom en slang som går ner i ett avloppsrör så att man själv aldrig behöver tömma, men nu verkar en liten plupp av ramlat ut från avfuktaren vilket gjort att vattnet istället runnit ner i behållaren. I krypgrunden så ligger det stora plattor med frigolit och under frigoliten så ligger det 2 - 3 lager med nån slags plast. Och under plasten så ligger det mera frigolitplattor. Det är emellan plasten som vattnet nu har hamnat och ligger där i ett tunt lager överallt. Vi har försökt att krypa runt och lyfta lite på frigolitplattorna för att se, och vattnet verkar inte ha spridit sig riktigt överallt men på ganska stor yta, kanske ca 20 kvm skulle jag gissa.

Jag ringde till Trygg Hansa men fick till svar att detta inte går på försäkringen när det är en avfuktare som vattnet har kommit från. Hade det tex varit ett trasigt avloppsrör som läckt ut vatten så hade det gått på försäkringen. Vi tog en hem man som är chef för att byggföretag. Han var ner och kollade i grunden och sa att vi inte behövde oroa oss. Han sa att vattnet emellan plasten så småningom kommer att torka, avdunsta, och om det rinner ner nått vatten under plasten så är det inte heller någon fara för då rinner det ner i marken, gruset. Vi har satt tillbaka den lilla pluppen på rätt plats i avfuktaren så den är igång nu. Han sa att det inte kan blir mögel när vattnet ligger så där mellan plast och frigolit, utan att det är i äldre krypgrunder i äldre hus som det kan bli mögel.

Är det någon som har erfarenhet av sånt här? Stämmer det som han säger, att det inte kan bli mögel eller kan det bli mögel och spridas upp inne i vårt radhus?? Kommer vattnet av avdunsta så småningom även fast det ligger mellan plasten som lixom ligger ihopplattad överallt eller kommer vattnet att ligga kvar där jämt?? Vi kommer inte åt att lyfta upp plasten för att torka, bara på vissa ställen, för det är så stora ytor. Jättetacksam för hjälp och råd.
Mvh Joss

Det är väl bara att köra avfuktaren. Kolla till den oftare så den funkar. Den kommer se till att fuktigheten i luften är tillräckligt låg. Och på sikt troligen torka ur allt vattnet under frigoliten.

Ja luftfuktigheten har redan sjunkit till 50 % nu när vi satt igång avfuktaren igen. (Den hade stannat per automatik pga att behållaren blivit överfull). Så luftfuktigheten är helt ok där nere. Det är bara att det är vatten emellan plasten överallt. Men innebär det alltså att vattnet inte kan skapa mögel pga av att luftfuktigheten är bra en bra o och låg nivå?

Möglet ska ha något att leva av och mellan frigolitplattorna finns det inte mycket som är ätbart. Det är värre om trädetaljer blir blöta.

Korrekt, plast möglar/ruttnar/försvinner inte ....

OK det känns i alla fall lugnande. Men tror ni att vattnet så småning om kommer att avdunsta, trots att det ligger så tätt mellan plasten, eller kan det ligga kvar där i all evighet?

Måste även passa på att fråga... Det verkar inte som att Amcor luftavfuktare, som vi har, är nått vidare att ha nere i en krypgrund. Vi funderar nu på att köpa en riktig krypgrunds / sorptionsavfuktare istället. Någon som kan tipsa om en prisvärd och bra krypgrundsavfuktare så man även vill ha hjälp med själva installationen? Jag har läst att Acetec PD 250 ska vara bra. Känner ni till om även Munters sorptionsavfuktare är bra? Och isåfall vilken modell av Munters ska man ha? Anticimex verkar ju också ha bra sorptionsavfuktare men det kostar ju skjortan... bortåt 35.000 kr....

Frigolit är inte diffusionstätt vad jag vet så det torkar med tiden. Men det är säkrast att kolla om några månader och eventuellt lyfta på skivorna lite grand (om det går) om det inte har torkat. Jag tror inte det har någon betydelse men det känns ju bättre om det är torrt.

Finns väl ingen anledning att byta avfuktare om den gamla har gjort sitt jobb? Vänta tills den går sönder istället.

Gör ett hål i plastfolien så rinner vattnet undan.

På lägsta punkten naturligtvis

ullberg
Jossan81 skrev:
Måste även passa på att fråga... Det verkar inte som att Amcor luftavfuktare, som vi har, är nått vidare att ha nere i en krypgrund. Vi funderar nu på att köpa en riktig krypgrunds / sorptionsavfuktare istället. Någon som kan tipsa om en prisvärd och bra krypgrundsavfuktare så man även vill ha hjälp med själva installationen? Jag har läst att Acetec PD 250 ska vara bra. Känner ni till om även Munters sorptionsavfuktare är bra? Och isåfall vilken modell av Munters ska man ha? Anticimex verkar ju också ha bra sorptionsavfuktare men det kostar ju skjortan... bortåt 35.000 kr....
Jag tycker du ska tänka noga om du verkligen ska byta ut den avfuktare du har, sorbtionsavfuktare är väldigt effektiva på att avfukta, men är inte speciellt energisnåla när de gör det. Så om du har tillräckligt med avfuktningskapacitet med din befintliga (som jag förstår det kondensavfuktare) är det väldigt svårt (omöjligt) att ekonomiskt motivera inköpet av en sorbtionsavfuktare.

Om din befintliga avfuktare däremot inte klarar att hålla de nivåer ni vill ha*, ja då kan man ju börja överväga saken. Vintertid (när kondensavfuktare inte längre funkar) brukar man inte ha problem med högt RF, men det är annars en anledning att välja en sorbtionsdito (fast om du har problem även vintertid, ja då skulle jag lägga ganska mycket energi på att hitta orsaken, då borde det vara något större problem.

*Du har, lite indirekt, skrivit att ni håller 50% RF, stämmer det? Det är väldigt lågt, lite onödigt lågt tycker jag, inte för att det skulle vara dåligt för grunden, men sannolikt lite dåligt för plånboken...

Om det är mycket vatten och lätt att komma åt så hade jag torkat upp det med en ren svabb eller trasa och hink. Lite onödigt att avfukta bort det om man ändå är där och röjer.

Ja vi har försökt att torka upp det vi kommer åt och lyfta lite på frigolitplattorna som ligger ovanpå byggplasten. Det är dock jättesvårt att komma åt vattnet som ligger emellan byggplastens lager för det går inte att komma in så långt och frigolitplattorna är väldigt stora och ligger tvärs över varann så de är svåra att lyfta överallt. Hittills har vi lyckats få bort ca 4 - 5 liter vatten från byggplasten.

Jo jag tycker oxå att det känns lite onödigt att köpa en ny avfuktare när den som vi har fungerar. Har oxå hört att sorptionsavfuktare drar mkt mer el.

Luftavfuktaren är kopplad till en slang som leder ner i ett avloppsrör, så den har alltid tömt sig själv kontinuerligt. Nu hade en "plopp" ramlat ut inne från luftavfuktaren, så att vattnet istället hade börjat rinna ut från hålet och ner i behållaren. När behållaren blivit full så ska luftavfuktaren stängas av med automatik, men den säkerhetsspärren har ej fungerat på vår apparat, utan vattnet har istället fortsatt att rinna så att det svämmat över massor av vatten ut i grunden.

Vi har satt tillbaka knappen på plats nu, så att vattnet rinner ut i slangen som det ska göra, men knappen kan när som helst ramla ut igen och då kommer behållaren åter igen att fyllas med vatten och ev svämma över om vi inte hinner upptäcka det i tid, eftersom avstängningsspärren inte fungerar på vår avfuktare. Vi känner att vi inte kan ha en luftavfuktare som vi inte kan lita på, utan att behöva krypa ner minst en gång i veckan för att hela tiden kolla att knappen inte ramlat ut. Däremot så kanske det räcker med att köpa en ny avfuktare, alltså ungefär motsvarande den som vi har, istället för att köpa en dyr soprtionsavfuktare. Kan ni tipsa om några bra pålitliga "vanliga" luftavfuktare.

Går det inte att helt enkelt limma ploppen?

Hej,
det låter trist med att avfuktaren har blött ner.

Det låter som det borde vara någon flottör som stoppar avfuktaren om det blir stopp pga fylldbehållare. Jag hade satt fast ploppen igen med lite bättre tätning typ större kraft eller tejpremsa/silikon runt eller skruva i en skruv i den så att det inte ramlar ur igen och kollat vad det är för mekanism som gör att maskinen skall stoppa vid full behållare, kanske behöver man vicka lite på den och se om den fungerar.
Om ploppen är av naturgummi kan den vara åldrad och därav ändrat form/dimension.
Jag hade stopp i min avrinningsslang och då blev också min behållare full med maskinstopp som följd. Jag provade då att blåsa i slangen så att stoppet försvann.

Jag har tyvärr inte lång tids erfarenhet av avfuktare men som jag har förstått av trådar på forumet så har de flesta avfuktare av varierande pris och märken.
Då grunden hos mig är bevakad av en fuktmätare så kan jag endast indirekt märka att något är fel (fukthalten stiger). Ska man ha fjärrövervakning av själva avfuktaren så har jag bara sett detta på dyrare modeller som sorbtionsavfuktare och Woods.
Den fjärrövervakningen har ni själva genom fuktmätaren.

Dock skulle man ju kunna ha en liten övervakning av strömförbrukningen och på så sätt kunna ha koll på att något i grunden drar ström förhoppningsvis då avfuktaren.
Jag hade sökt på "fjärrövervakning avfuktare" här på forumet. Det borde finnas en del om uppfinningar av den kalibern. Men om ploppen ramlar ur så hjälper inte det mot sånt heller.

Vatten mellan plastlager: Det känns säkert inte så kul med det, men om det är stora överlapp av plastfilm så sprider sig en liten volym vatten över stora områden.

Man kan lyfta upp både frigoliten och plasten så att luften kommer åt vattnet, låter avfuktaren fukta av hela rasket för att sedan lägga tillbaka allt när det är torrt. Om frigoliten och plasten bara är lagd ovanpå utan tejpade kanter kanske det inte är så svårt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.