5 485 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Blanda betong på sand och makadam
Ska blanda till lite betong för att gjuta en bit skalvägg till en gödselplatta, ca hundra liter betong. Har en hög med sand som blev över från en markbädd till avloppet (ingen aning om storlek), och en hög med makadam (16-32 tror jag?). Det blir alltså ett "glapp" i storleken på materialet eftersom jag ej har någon grus. Kan detta lyckas? Hur ser blandningsförhållandena ut? Har sökt runt lite efter svar och hittat en del trådar men inga riktigt konkreta svar på hur man ska blanda. Någon förespråkade att öka mängden cement då det fins ett glapp i kornstorleken, stämmer det och isåfall hur mycket bör man öka cementmängden?
Eller är det bättre att punga ut med 40kr/säcken för färdigblandad grovbetong? Blir ju inga stora pengar, men det känns ju lite fel att släpa hem grus och sand när det finns två stora högar att ta av...
Eller är det bättre att punga ut med 40kr/säcken för färdigblandad grovbetong? Blir ju inga stora pengar, men det känns ju lite fel att släpa hem grus och sand när det finns två stora högar att ta av...
Var nyss hos bygghandlaren (Woodys) och konstaterade att färdigblandad grovbetong kostade betydligt mer än 40 kr/säck, tror det var uppåt 70 eller 80 kr/säck! Det blev standardcement.
Har forskat ytterligare i ämnet och någonstans i trakterna kring 25 kg cement, 30 liter makadam och 40 liter sand borde fungera ok. Det blir inga påfrestningar på den delen av väggen som ska muras upp, så det behöver inte vara skyskrapehållfasthet på betongen precis... får köra försiktigt när man tömmer gödselplattan bara.
Återkommer ifall väggen rasar, då var det fel blandning
Har forskat ytterligare i ämnet och någonstans i trakterna kring 25 kg cement, 30 liter makadam och 40 liter sand borde fungera ok. Det blir inga påfrestningar på den delen av väggen som ska muras upp, så det behöver inte vara skyskrapehållfasthet på betongen precis... får köra försiktigt när man tömmer gödselplattan bara.
Återkommer ifall väggen rasar, då var det fel blandning
Redigerat:
Woody..... Min gamla teknologilärare kallade Huddinge järn och bygg som är en woody butik för Huddinge guld eftersom dom har priser som om dom sålde guld.Woody är DYRA på allt.
Jag köpte på Byggmax och Bygma.Tror jag gav 43 på Bygma.
Fredrik
Jag köpte på Byggmax och Bygma.Tror jag gav 43 på Bygma.
Fredrik
Klicka här för att svara