Hej.
Är det lämpligt att blästra en putsad fasad som målats med plastfärg? Putsen har släppt pga att vatten trängt in bakom färgen. Jag ska putsa om huset, men måste få bort färgen först (och all lös puts förstås).
Kan man hyra fasad-bläster-maskiner?
mvh Janne S

Jag har exakt samma problem och jag har kommit fram till att man måste knacka ner den befintliga reverteringen helt och börja om från början. Detta gäller i varje fall i mitt fall med gammal kalkputs som kommer att falla sönder om man blästrar bort ytskiktet.

Det kan möjligen gå att blästra bort ytskiktet på en nyare puts som fortfarande sitter ihop hela vägen in till väggen. Prova att knacka hål i putsen någonstans, om det faller sönder som sand när man kommit igenom ytskiktet så är nog blästring inget att hoppas på, allt måste bort. Det är dyrt att revertera... cirka 1000 kr/kvadratmeter...

Själv skjuter jag problemet framför mig genom att efterhand laga de skador som uppstår. Fasaden blir ju lite "ruinromantisk" i färgen...

Frågade en fasadfirma om råd, de sa precis som "Eld" nämnde att blästring bara fungerar i undantagsfall. Det blir gropar i putsen av blästern och detta skulle då lagas med finbruk vilket kunde leda till problem i kombination med de områden där putsen har lossnat helt, olika hårdhet, sönderfrysning :-/ (nåt liknande var det iaf).
OK, bort med all puts alltså. Putsen på huset är hård där den väl sitter fast, tror det är putsbruk KC, kalkcement. Finns maskiner att hyra för att straffa bort putsen? typ pneumatisk huggmejsel?

vad menas med revertering?

Fick ett riktpris på 500:-/kvm för borthuggning, nätning, putsning.

Revertering = Rappning = Puts på träfasad. När man pratar med en murare så ser han ut som en fågelholk :o om man säger att en rappad fasad är putsad. En putsad fasad har sten, betong eller tegel i botten. Ett "putsat" trähus är reverterat (= rappat) inte putsat.

Detta är i varje fall vad jag fått lära mig.

Jag skulle nog knacka ner rappningen med den vassa sidan av en vanlig murarhammare men det kanske finns bättre grejor?

Jag har samma problem 2012, har ett ytonghus som är putsat och som ska blästras från plastfärg.
Kan man använda vatten med sand ? eller är det bara torrbläster som rekommenderas?
Vilken sand ska man använda, går de bra med vanlig mineralsand?

Janne_S skrev:
Fick ett riktpris på 500:-/kvm för borthuggning, nätning, putsning.
Får man fråga vad det är för någon firma som endast tar 500:-/kvm? Det låter helt otoligt billigt, det priset borde endast gälla för borttagningen av putsen imo.

Jag själv håller på att bila bort putsen på mitt hus och det är ett *ävla jobb minst sagt.

Hej de priser du refererar till är gamla de gällde i början av 2000-talet. idag kostar det ungefär 850-1400:-/m3 beroende på var du bor och hur mycket som ska tagas bort.

@Entreprenör 1 är det inkl material och ställning eller bara jobbet?

/Peter

Hej Peter
Det är inkl material och jobb, med ställning tillkommer ca 15% och moms tillkommer med 25%

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.