Ska bygga "armeringskorgar" utav villabygar och fyra järn som fästes i byglarna. Dessa läggs ner i kanterna på byggnadens (ett garage) fyra sidor. Frågan är hur jag ska göra i hörnen för jag antar att korgarna ska länkas ihop så att de bildar en enhet som hänger ihop och inte fyra separata sektioner. Najar man fast 90-gradersjärn i sektionerna eller har ni andra bra tips?

Fredric1 skrev:
Najar man fast 90-gradersjärn i sektionerna eller har ni andra bra tips?
Går bra att göra så.
Man kan också böja de längsgående järnen, men det brukar bli mera jobb.

anaitis skrev:
Går bra att göra så.
Man kan också böja de längsgående järnen, men det brukar bli mera jobb.
Hej och tack för svar. Är hörnen att betrakta som extra känsliga/utsatta för belastning?

Fredric1 skrev:
Hej och tack för svar. Är hörnen att betrakta som extra känsliga/utsatta för belastning?
Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på om jag kan använda 10 mm stål i hörnen istället för 12 mm som ligger i korgarna. Gissar att det kan bli svårt att bocka till 12 mm till 90-gradersvinklar.

Mikael_L
Bocka bitar i 90° som du lägger där.
Låt dom gå 1 meter år vardera håll, 1,5 meter är absolut ingen nackdel. :)
(Dvs bocka på mitten av 2-3 meter långa raka bitar)

Du bör kunna använda dubbelt så många 10mm som 12mm och erhålla samma styrka, antar jag.
(Jag som inte är någon konstruktör :o )

får köpa en bit 12mm och se om jag rår på den innan jag ev ger upp och ger mig på 10mm :-)

Lägger upp lite bilder på formen som den ser ut innan betongen ska i
20130917_120830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20130917_120724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får passa på att tacka för den hjälp jag fått här.

Sen tog jag våtdammsugaren för att få upp alla löv när jag gjöt en platta, men då hade det stormat dagen innan........

Mikael_L
Ser bra ut. Formen verkar välbyggd.

Att armeingsbyglarna är på snedden, är det för att dom var för breda för voten din?

Du har isolerat under plattan, men inte på sidan, varför då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.