Dränerar. Blev lite orolig när jag såg hur de gör. Se bild. Kommer inte vattnet rinna rakt ned på sulan som kommer suga vatten? Grävaren försäkrar att det inte är ett problem. Men det enda som kan leda vattnet till dräneringsröret är ju sulan. 20130919_175022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130919_165033.jpg
Skapa konto
sen borde ju sulan kunna torka rätt bra. Men ändå.

D09
Att dräneringsröret ligger under sulan tolkar jag som bra, men hade jag gjort det själv hade jag nog lagt något över sulan.

T ex fasad skiva, platonmatta etc

Grejen är ju att dräneringens huvuduppgift är att ta hand om vatten underifrån. Du ska inte leda ner något ovanifrån utan försöka ha så tätt markskikt som möjligt och leda ytvattnet bort från huset.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Kollar man på ex isodräns monteringsbeskrivningar menar ju de att man skall ha ett fuktspärrande skikt på ovansidan av sulan precis så att vattnets leds över sulan och ned, det borde väl vara det optimala, men det jag undrar är bara om det här också kommer funka som han gör det.

Om man vill leda bort ytvattnet så är väl det översta gruset som de lägger heldumt? Då kommer ju vattnet rinna ned till jorden under och därefter ned till gruset som ligger över sulan och sedan ned på sulan? Vatten rinner väl nedåt?

Det där är inte rätt. Betalar du för att få isodrän satt så ska det självklart utföras enligt monteringsanvisningarna.

Spontant ser dränröret ut att ligga för högt, vattengången i dränröret skall på högsta punkten ligga 25cm under golvnivå om plattan inte står på berget.

Sulan måste avjämnas med ett fall så vatten inte blir stående, det ska sen precis som du säger läggas på en typ av tätskikt, ex.vis PE-folie. Detta skall gå upp 20-30 cm på källarväggen och en bit ner på sulan. Viktigt att denna torkat ordentligt innan skivorna sätts på plats.

Pordränskivorna skall också gå hela vägen ner till sulans underkant. Skivorna som sitter på källarväggen skall stå ovanpå den skiva som ligger på sulan:
|
\
|

Det är lite svårt att se på bilderna, det kan vara lite igentrampat; men det ser ut som att schakten är för smal med för lite makadam på utsidan av dränröret, Dessutom ska geotextilen ligga mellan utsida schaktvägg och makadam. Nu ser det ut som om den bara ligger ovanpå makdadamen.

Översta lagret skall inte vara grus eller makadam, man ju vill få bort ytvattnet från fasaden - inte leda ner det. Självklart kan man lägga dekorativt med makadam intill husväggen men det ser ut att vara ett tjockt lager enligt skissen.

Översta skivan avslutas (20cm?) under jord och där sätts en avslutningslist i plast som sätts med c-c (20 cm?). Listen skall tätas med mjukfog mot/mellan källarväggen för att förhindra att jord kommer ner mellan källarvägg och pordränskivorna för att deras funktion inte skall försämras. Din Entreprenör är väl nog med att rengöra väggen innan skivorna sätts upp?

Redigerat:
Nja det är inte isodrän utan något liknande. Var för naiv för mitt egna välmående när vi kom överens. Ej specat avtal. De känns seriösa i övrigt. Väggen har gjorts ren noggrant. Får prata med honom igen imorgon.

Isodrän, pordrän, jackodrän, ignucell same-same. Hoppas det går bra imorgon :)

Men enl finjas skisser ska ju dränröret ligga ca 30 cm under lägsta punkt på sulan. Din sula kommer ju stå i vatten !?

largab skrev:
Men enl finjas skisser ska ju dränröret ligga ca 30 cm under lägsta punkt på sulan. Din sula kommer ju stå i vatten !?
mexitegel skrev:
Spontant ser dränröret ut att ligga för högt, vattengången i dränröret skall på högsta punkten ligga 25cm under golvnivå om plattan inte står på berget.
Baserar ni detta på teoretiskt filosoferande eller praktisk verklighet ? :D

Att grundlägga en ny byggnad med ovansidan av dräneringsröret 30 cm lägre än grundsulan/kantbalken är en ganska enkel operation men att ge sig på att gräva sig ner ytterligare 30-40 cm direkt intill sulan/kantbalken kräver nog mycket mod och eftertanke (30 - 40 cm beror ju på rörets diameter plus fall i ledningen).

Som det verkar av bilden så är det nog ett äldre hus som är grundlagt direkt på befintlig mark/lera och då har man antagligen en gång i tiden grävt ner till orörd jord och har en bra och maximal packning för sulan. Ska man nu gräva mycket djupare måste man isåfall gå rejält längre ut från huset med sina rör för att inte riskera att detta stabila underlag riskerar att störas, vilket kanske inte ens är möjligt.

Om ni gräver så djupt som ni önskar så måste ni ta hänsyn till friktionsvinkeln på jordarten och sen minska den rejält för att inte riskera att förlora bärighet under sulan när det börjar rasa ut under den. Sen kommer det också att öka risken för att man börjar få tex leran under sulan att gå in och blanda sig med makadamen och tappa ännu mer bärighet med sättningar som följd av grävandet.
Om man vill gräva så djupt som ni förordar så går det inte att ligga så nära som man gör på bilden. Därav så styr verkligheten mer än teoretiska antaganden som gäller för nyproduktion.

Eftersom det inte ser ut att vara grundlagt på kapillärbrytande material vilket inte var vanligt förr när källare var källare och inget man bodde i. Så kommer ändå huset att ha en fuktpåverkan via källargolven som då antagligen ligger direkt på leran.
Bara för att man dränera runt huset får man inte automatiskt torrt längre bort från dräneringsrören. Om det är en sänkning av grundvattennivån ni är ute efter så är den ganska lokal runt rören. För att det skall fungera längre in i källaren så måste man ha ett antal rör under golven också men då måste hela källaren grävas upp.

Därför brukar verkligheten styra mer än teorin och speciellt med gamla hus så gäller det att göra så bra som möjligt.

Personligen skulle jag funderat flera gånger innan jag grävde ner under sulan. Men jag anser ju också att källare är till för att vara källare och att man får leva med viss fukt påverkan och välja metoder och material därefter.

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
teoretiskt filosoferande :o

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Jag är verkligen inte lämpad för sånt här. I morse pratade jag med ägaren till firman och tog upp allt som gjorde att jag kände att det inte blev bra. Så de sänkte dräneringsröret idag. Men då har de grävt rakt ned bredvid sulan. Så Nu kommer jag vara rädd att huset skall sätta sig istället. Nu tänker jag blunda och låta dem fylla igen och sen hålla tummarna.

• Gilla
carlbanan
  • Laddar…
Det blir säkert bra ska du se :)

Edit: Men tycker egentligen att det är fel så som man har gjort.

Redigerat:
20130920_172703.jpg
Skapa konto

Jag tror du kan sova lugnt, av de tidigare bilderna att döma verkar du ha en rejält bred sula, så den står nog stabilt ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.