13 761 läst ·
8 svar
14k läst
8 svar
Hur tät måste en gjutform vara?
Håller på att bygga en gjutform till sulan som min lecagrundmur ska stå på. Bygger av 2"10-reglar. Tyvärr är inte reglarna helt spikraka utan på vissa ställen bågnar de upp lite och lämnar en glipa på undersidan upp mot två centimeter.
Hur trögflytande är egentligen betong? Kommer det rinna ut där? Är det risk att betongen rinner ut och lyfter hela formen? Hur tätar jag enklast? Fogskum?
Hur trögflytande är egentligen betong? Kommer det rinna ut där? Är det risk att betongen rinner ut och lyfter hela formen? Hur tätar jag enklast? Fogskum?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Klä in formen med plast, vad jag förstår så är det under jord/källare och då är det inte så noga hur det ser ut.
Men varför så avancerat virke, finns väl entums som är mera lättjobbat.
Dessutom finns det OSB och plywood som per automatik blir helt tätt och lämnar en jämnare yta.
protte
Men varför så avancerat virke, finns väl entums som är mera lättjobbat.
Dessutom finns det OSB och plywood som per automatik blir helt tätt och lämnar en jämnare yta.
protte
Ja, det hade varit ett alternativ om det inte var så att jag redan slängt ner massa armering i formen... Blir för pilligt att trä runt plast nu.prototypen skrev:
Jag skrev fel. Det är 2"8 och ingenting annat. Kör på det för att det är enklast. Får direkt rätt höjd på formen då (20 cm) och man behöver inte stadga så tätt eftersom det är rätt kraftigt i sig självt.prototypen skrev:
Ytan spelar ingen roll. Ingen kommer se den sen när den ligger under marken
Klicka här för att svara