Hej!

Jag ska putsa om min källarvägg som böjar ge sig. Bakom putsen satt någon form av skiva som ser ut som typ strimlat papper, fast ganska hårt. Skivan är några cm tjock och gissar att det är någon form av isolering som användes förr, huset är från -44.

Vad är detta för något och ska det sitta kvar eller ska det väck helt eller ska det bytas ut mot något annat och i så fall vad?

Tar tacksamt emot info.

Mvh
Andreas
 
  • källarvägg.jpg
Träullit, Nike-platta är några namn.

Träfiber doppade i cement är det.

Jag har tagit bort det hemma hos mig, men det är nog en smaksak. Cementen gör nog så att mögel inte trivs, men träfibrerna hade hos mig brutits ned mot golvet (av fukt) så det bara var mjöl kvar.

Personligen så avskyr jag dessa; isolerar inte bra, gör montering på vägg svår.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.