Vi har en 40-stegs trappa utomhus ca 8 höjdmeter. Den är gjord av någon form av "sten" som tyvärr dels vittrat sönder (salt...) och dessutom har den vridit sig både hit och dit, stegen lutar på vissa ställen nedåt i framkant = det är dags för något nytt.
Det är bra underlag, berg, och jag såg en bra tråd här om hur man går tillväga för att gjuta en trapp, tack!
Min fråga är om det är någon som lagt in värme i en sådan trapp?
Syftet är inte att ha på den alltid, kan nog bli något dyrt...., utan kanske att kunna slå på 30 minuter efter ett snöfall för att få torrt.
Kommer det fungera? Vad ska jag lägga i för värmeelement? Är det omotiverat dyrt?
Tacksam för synpunkter
Mvh

Jag har visserligen inte en trapp men en plattgång.
det är väl nästa bara elvärme som gäller.
Gjut inte för tjockt 5-7 cm kan vara lagom med isolering under.
Det kan låta bakvänt men ju högre effekt ni installerar desto mindre energi går åt för med högre effekt så går det så mycket fortare. Jag har gjort misstaget.

Protte

Vår trappa är gjuten samtidigt som huset byggdes 1981. Med värmeslingor i. Ägaren kopplade ur systemet efter något år eftersom det blev så extremt dyrt, så jag vet dessvärre inte hur det fungerade.

En 40-stegs trappa lär inte bli billig att smälta snön i vid -15, även om du har isolering under. Gissar att det krävs rejält med effekt. Gissningsvis minst 250W / kvadratmeter. Hur stora är stegen?

Jag gör som så att då det blir is slår ja på ström och efter några timmar så går isen att skyffla bort, då stänger ja av.
Umeå har ju bättre vintrar så vi får sällan is utan det är snö och den är inte lika halkig som is.

Ska man tina och torka då tar det tid och kostar.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.