Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Plast eller inte vid isolering av.f.d oisolerad platta på mark?

1. S
    Medlem · Stockholm · 35 inlägg

Supermalin

Medlem
    Jag funderar lite på det här med att använda åldersbeständig plast mot marken när man bilar ur och gjuter ny platta?

Eftersom många verkar tycka att det är viktigt att inte stänga in fukt så undrar jag hur det kommer sig att lika många använder plast när de ska göra en ny konstruktion av plattan?

Jag förstår att man med plasten hindrar markfukten från att komma upp genom golven, och det är ju bra. Men blir inte fuktbelastningen på bärande väggar extra hög då all fukt som tidigare kunde komma upp genom golven måste gå vägen genom de bärande väggarna nu?

Tankar och erfarenheter kring detta tas tacksamt emot!

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 109 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Naturligtvis skall husstommen vara isolerad från fukten i grunden/betongplattan.

Det skall finns syllisolering under syllarna. Resningsvirket står på syllarna.
    Så ingen fukt kommer upp den vägen.
    438_130402_115120_0041_product.jpg

3. A
    Medlem · Bohuslän · 228 inlägg

AxxChild

Medlem
    Dom senaste råden är ju att lägga plasten för att det påverk plattans fukthalt. Tidigare har det inte varit så noga.

Mot marken lägger man inte plast, utan mellan ett av cellplastskikten. Resultatet blir ju dock samma, men den ligger inte mot vassa stenar och får en risk att gå sönder.

Sen är jag inte med på hur fukten kommer öka i väggarna. Man lägger ju åldersbeständig plast under syllen också, så att inte fukten ifrån plattan går upp i konstruktionen.

Och egentligen är det ju bara ett skydd dom första tre åren, sen är ju plattan torr.

4. S
    Medlem · Stockholm · 700 inlägg

stoif

Medlem
    Den plasten är väl för att minska halterna av markradon, inte fukt.

5. S

Supermalin

Medlem
    Tack för alla svar!

Vad exakt är syllen för något?
    Vad jag vet har vi bara betongväggar och inget virke i konstruktionen.
    De bärande väggarna och ytterväggarna antar jag står direkt mot marken, så om man täpper till fuktens väg uppåt i golvytorna så gissar jag att den tar vägen åt sidorna och att fuktbelastningen då blir högre i de bärande väggarna? Eller ligger den bara snällt och puttrar där under plasten? Jag tänker på fukten från marken under huset i första hand. För plasten kommer ju inte komma under de bärande väggarna utan endast vid sidan av eftersom huset redan står där det står så att säga.

6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 109 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Supermalin, jag ber om ursäkt!

Jag utgick, utan skäl, från att vi talade om ett hus med trästomme.
    Kanske av gammal vana.

Betongstommar vet jag ingenting om,så andra får ta över :)

7. S

Supermalin

Medlem
    Ok!

Får se om det dyker upp några andra...

8. A
    Medlem · Bohuslän · 228 inlägg

AxxChild

Medlem
    Som jag sa så blir plattan torr inom ett par år. Sen suger väl inte Lecablocken upp någon fukt heller.

Eller det kanske inte är Leca utan gjutna väggar?

Redigerat 5 okt 2013 19:19
  9. S

Supermalin

Medlem
    Precis, det är gjutna väggar. Och huset är byggt 46 så det står redan på sin plats och vid en ev. renovering av plattan kommer vi inte ha möjlighet att ha plast elller isolering under bärande väggar och ytterväggar, det är därför jag tänker att fukten kan stiga i dessa eftersom de fortfarande står tdirekt mot marken oavsett vad vi gör med plattan. Så fukt underifrån kommer vi nog inte ifrån tyvärr...

Jag tycker att det verkar bra att använda pordrän för då kan ju de bärande väggarna andas ut fukten istället för att bli igentäppta av cellplast, men vad vet jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.