Hej
Jag funderar på att skaffa mig en badtunna.
Hur pass tjock platta krävs om jag ska gjuta.
Marken består av sand.
Om jag ska gjuta platta så är planen att gräva ur ca 30cm,markduk,8-16 grus, cellplast och sen hur tjock ska betongen vara.
Tunnan jag ev tänker skaffa är på ca 1,5m2.
Fredrik

Jag vet inte hur en sådan tunna är beskaffad men om den har en hel botten som kommer ligga an mot plattan så behövs ingen extra förstärkning. En enkel betongplatta med lite armering, 10 cm tjock räcker gott och väl. Står tunnan däremot på ben så behövs det troligen extra armering och tjockare betong där.

Jag har inte köpt någon tunna än så hur botten ser ut vet jag inte.
De jag sett på bild verkar inte ha en plan botten utan det är en del i mitten som ligger an och sedan stadgar man upp sidorna med Leca. Ett alternativ ser ut såhär http://www.badtunna24.se/terrasspool_M_size.pdf

Jag skulle tro att det duger med en "vanlig" platta ändå. Det är trots allt "bara" 1,5 ton + vikten av själva tunnan det handlar om. Är ingen expert på detta dock. Det var mera extremfall med 4 smala ben jag tänkte på.

Tunnans tomvikt kan man nog bortse från. Ska fundera på hur jag ska göra.
Det bär lite emot att bara ställa den på lite trädgårdsplattor eller att bygga en träkonstruktion.
Fredrik

Nej, bortse ska man ju inte göra om man ska räkna på det. Hade det varit jag hade jag gjutit en 10 cm tjock betongplatta med vanligt armeringsnät 5/150 i mitten. Eftersom det är så liten yta kanske du kan kosta på dig xps 200 eller 300 cellplast under.

Jag är övertygad om att det håller, men det är utan att vara expert. Se till att marken under är tillräckligt bärkraftig och att materialet du stoppar i blir paddat ordentligt bara!

Jag antar att själva tunnan har tjock isolering? Kanske inte är någon mening med isolering under plattan eftersom den kommer kylas av uppifrån ändå?

Padda 8-16 är väl ingen vits. Det blir väl inte hårt ändå med tanke på att det saknar 0 i sig.
Tunnan har nog lite isolering men cellplast är billigt. Lika bra att lägga dit 10 cm eller så.
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.