2 020 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Väntar på anticimex
Hej
Har ett stort hus byggt 1934. Huset står på en stengrund där 3/4 är krypgrund/torpargrund. Den resterande delen är ett "potatisförråd" alltså ett större stenvalv, ser liksom ut som en klassisk vinkällare med välvda väggar av granitblock.
Började lukta lite matkällare i hallen häromveckan. Var och lånade en avfuktare och ställde in i källardelen. Efter ett dygn hade RF sjunkit från ungefär 80% till 55-60%. Lukten försvann
Bokade en koll av anticimex till veckan som ska mäta nere i krypgrunden. Jag var där och tittade och man känner liksom att det är lite fuktigt där nere. Marken är inte all jämn, på vissa ställen kan jag stå halvböjd medan på andra ställen är det riktigt trång så man kan knappt ligga. Där det är som "högst i tak" upplever jag att det är som fuktigast. Nu kanske den fuktigaste perioden är med med höst och en massa regn
Jag misstänker att de kommer ge mig en offert på en himla massa tusen där jag själv förmodligen får lägga plast, täta ventiler och dra el.
Frågan är om det är nödvändigt? jag menar huset har stått sedan 34 och inga mögeltendenser finns på bjälkar eller liknande. Totalt 5 sk kattgluggar finns.
Har bott i huset i 10 år och aldrig haft några problem. Nu ligger man sömnlös innan de ens varit här.
Har ett stort hus byggt 1934. Huset står på en stengrund där 3/4 är krypgrund/torpargrund. Den resterande delen är ett "potatisförråd" alltså ett större stenvalv, ser liksom ut som en klassisk vinkällare med välvda väggar av granitblock.
Började lukta lite matkällare i hallen häromveckan. Var och lånade en avfuktare och ställde in i källardelen. Efter ett dygn hade RF sjunkit från ungefär 80% till 55-60%. Lukten försvann
Bokade en koll av anticimex till veckan som ska mäta nere i krypgrunden. Jag var där och tittade och man känner liksom att det är lite fuktigt där nere. Marken är inte all jämn, på vissa ställen kan jag stå halvböjd medan på andra ställen är det riktigt trång så man kan knappt ligga. Där det är som "högst i tak" upplever jag att det är som fuktigast. Nu kanske den fuktigaste perioden är med med höst och en massa regn
Jag misstänker att de kommer ge mig en offert på en himla massa tusen där jag själv förmodligen får lägga plast, täta ventiler och dra el.
Frågan är om det är nödvändigt? jag menar huset har stått sedan 34 och inga mögeltendenser finns på bjälkar eller liknande. Totalt 5 sk kattgluggar finns.
Har bott i huset i 10 år och aldrig haft några problem. Nu ligger man sömnlös innan de ens varit här.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vår erfarenhet av A är inte att de kastar sig över en å lägger fram det ena problemet efter det andra för att man ska känna att "nu är allt åt he...te, så nu måste jag köpa A:s svindyra avfuktargrejer". I vårt fall har de följt upp fuktproblemet under några år, och gett oss olika råd på vägen. Det ska sägas att vi har tydlig påväxt på blindbotten, så jag har gladeligen följt deras råd för å få bukt med problemet. Det har dock inte hjälp, så det slutade med att de gav oss en offert på sorptionsavfuktare (stavning?), allt som allt ca 40.000 kr. Dock, denna summa är väldigt hög och ingen tvingar ju oss att anta offerten. Vi ska installera en trygghetsvakt för ca 11.000 istället. Det finns ju många fler vägar att gå en den A föreslår...Knox skrev:Hej
Men eftersom ni inte har ngn påväxt utan endast ett "luktproblem", så kan det rimligtvis inte vara jättebesvärligt att åtgärda. Givetvis ska man inte chansa å bara låta det vara, men några större summor tror iaf inte jag att ni ska behöva punga ut.
Känner ni att ni vill göra en åtgärd, så lägg tid på att kolla runt - det finns som sagt mängder av vägar att gå!
Redigerat:
För min del skulle inte ens AC komma in över min tröskel för annat än utrotande av ohyra...
Smart att installera trygghetsvakten tror det räcker ganska långt...
Frågan är om TS behöver besök av AC bättre å lägga in en fråga här.... Det är dessutom gratis!
Smart att installera trygghetsvakten tror det räcker ganska långt...
Frågan är om TS behöver besök av AC bättre å lägga in en fråga här.... Det är dessutom gratis!
Instämmer, haft besök för besiktning som var en del av nya hemförsäkringen, inga nyheter där inte. Skrämmer mig att vissa betalar 6-10.000 kronor för att få ett besök som troligen inte ger utdelning.Odjuret skrev:
Jag fick bokstavligen putta karln upp på vinden för att han ens skulle kika lite... I övrigt, ingen fuktmätning, ingen radon, ingen övergriplig elbesiktning, var inte ens upp på taket osv, osv.
Mjaaa.. tur att det inte kostade pengar...
Jag tror oxå detOdjuret skrev:
Med facit på hand hade vi faktiskt klarat oss precis lika bra med att fråga på BH. Den enda anledningen i TS fall skulle vara om han vill mäta fukten och ha någon som på plats bedömer läget. Det kan ju vara skönt i issa fall kan jag tycka...
Jo precis Bödde, det var därför jag ringde Anticimex. De får mäta fukten och ha någon som bedömer läget. De har någon kampanj nu som ger ett lägre pris på denna kolla än annars.
Man får hoppas att den personen som kommer är av medmänsklig karaktär och inte bara en säljare som vill prångla iväg grejer.
Meddelar resultat efter onsdagens besök!
Man får hoppas att den personen som kommer är av medmänsklig karaktär och inte bara en säljare som vill prångla iväg grejer.
Bra tänkt!Knox skrev:Jo precis Bödde, det var därför jag ringde Anticimex. De får mäta fukten och ha någon som bedömer läget. De har någon kampanj nu som ger ett lägre pris på denna kolla än annars.
Oj, länge sedan jag uppdaterade. Jo AC var här, en mycket trevlig äldre man som jobbat länge på anticimex. Enligt honom var huset "ett gränsfall" han höll med om att det har trots allt klarat sig från skador sedan 1934 men att också klimatet ändras. Fick den sedvanliga offerten på dryga 30tusen med deras avfuktare. Innan den installeras ska man också lägga byggplast på marken.
Men alltså, finns inte skuggan av en chans att klara av att lägga byggplast, på vissa ställen får man inte in skallen och underlaget är varierar minst en meter i höjd.
Men om man nu endast sätter igen kattgluggarna och köper WoodsDs36 som skall vara avsedd för krypgrunder och ansluter den till avloppet. Jag är medveten om att den lär få jobba som fan i början för att torka ur det mesta då det dunstar från marken med. Men om nu kåken är i ett "gränsfall" så lär väl den orka med att ta ner fukten så man är helt på det fria?
De har sex års garanti, Anticimex lämnade tio år på sin under förutsättning att de servar den 1ggr per år á 1500 kr.
Tankar,funderingar?
Men alltså, finns inte skuggan av en chans att klara av att lägga byggplast, på vissa ställen får man inte in skallen och underlaget är varierar minst en meter i höjd.
Men om man nu endast sätter igen kattgluggarna och köper WoodsDs36 som skall vara avsedd för krypgrunder och ansluter den till avloppet. Jag är medveten om att den lär få jobba som fan i början för att torka ur det mesta då det dunstar från marken med. Men om nu kåken är i ett "gränsfall" så lär väl den orka med att ta ner fukten så man är helt på det fria?
De har sex års garanti, Anticimex lämnade tio år på sin under förutsättning att de servar den 1ggr per år á 1500 kr.
Tankar,funderingar?
Sedan vi diskuterade idenna tråd har det hänt grejer här oxå 
Vi bestämde oss sent om sider att förlita oss på Ljungby fuktkontroll och sanering. Vi tänkte ju sätta in Trygghetsvakten, vilket de tyckte var en bra idé, men de var ändå fundersamma på vårt luktproblem. Trygghetsvakten torkar ut men lukten kan fortsätta vandra uppåt ändå. Bra argument tyckte vi och installerade avfuktare och fläkt som skapar undertryck, så att inneluft dras ner i grunden istället för att luften i grunden tar sig uppåt.
Det gick på 35.000 på våra 80 m2, men då ingick installation, mögelsanering, tätning av grund, två uv-luftrenare och en ozon-luftrenare. Utan renare hade det blivit typ 28.000.
Jag vet inte hur mycket luktproblem vi har, men det kan kanske vara något å tänka på...
Angående plasten är det väl som vanligt med dessa förb...de fuktproblem, så att aldrig vet i förväg... Dock, min måg har samma problem som du, så han bestämde sig för å lägga plast på de ytor han kom åt. Det verkar funka riktigt bra (de har mätt fuktigheten innan och efter).
Vi bestämde oss sent om sider att förlita oss på Ljungby fuktkontroll och sanering. Vi tänkte ju sätta in Trygghetsvakten, vilket de tyckte var en bra idé, men de var ändå fundersamma på vårt luktproblem. Trygghetsvakten torkar ut men lukten kan fortsätta vandra uppåt ändå. Bra argument tyckte vi och installerade avfuktare och fläkt som skapar undertryck, så att inneluft dras ner i grunden istället för att luften i grunden tar sig uppåt.
Det gick på 35.000 på våra 80 m2, men då ingick installation, mögelsanering, tätning av grund, två uv-luftrenare och en ozon-luftrenare. Utan renare hade det blivit typ 28.000.
Jag vet inte hur mycket luktproblem vi har, men det kan kanske vara något å tänka på...
Angående plasten är det väl som vanligt med dessa förb...de fuktproblem, så att aldrig vet i förväg... Dock, min måg har samma problem som du, så han bestämde sig för å lägga plast på de ytor han kom åt. Det verkar funka riktigt bra (de har mätt fuktigheten innan och efter).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden