Grund & Markarbeten
P-plats: Om du har betongrör från 50-talet så kanske du ska kolla skicket på dom innan du gör allt arbete. Det var inte mycket kvar av mina betongrör och det är ju synd att behöva göra om allt om du behöver byta avloppsröret... Jag föredrar också att inte ha makadam i botten om du inte gräver djupare eller lägger en dränering i botten. Är det tex. lerjord och man gräver ur och lägger
lotlin: tack för svar. grejen är den att dom nog lagt extra just där för att få ett bra fall från källaringången. och det är just det med asfaltsgubbar. dom brukar dyka upp i området när man är på jobbet. (mölndal/kikås) men att padda ordentligt med mer flis och sen kanske använda renoveringsasfalt till just det hålet kanske funkar...?
m1cke: Att centrera pvc'n mot btgmuffen genom att lägga betong runt om är inte att föredra. Chansen att det inte håller och du får dagvattnet utanför muffen efter återfyll är väldigt stor. Alternativ 1 (billigast): http://www.vvsonnet.se/sv/avlopp/overgangsror-till-betongmuff-overgangsror-till-betong-muff-200225.php Alternativ 2 (dyrast):
Benny Eklund: frånluft in till torpargrunden skall man vara försiktig med, i en varmgrund kan det funka men det gäller att ha koll, RF stiger med den sänkta tempen.
jkarlberg: Det va inte nödvändigt enligt min svåger. [bild] Återfyllt och isolerat 10cm. Får hoppas det funkar, nu är plintar grävda till altan med.
Trollskidan: Hej! Någon som testa gjuta steg till Entrétrapp och Trapplan? Eller vart man kan köpa sådana till vettiga priser. Vangstycke tillverkar jag själv av UPE120
JKrister: Beror ju på tomten lite. Jorden kommer i så fall uppifrån i form av löv o skit. Kratta varje år så är det lungt.
brajt: Jag här läst om någon med erfarenhet av att pordrän vid dränering har fallit sönder efter några år. Frågan är vad bärigheten blir med pordrän kontra standard eps.
jkarlberg: Perfekt. Nä är ju ingen luft, så passar man lite så bör man ju va garderad. Tack
Fred vom Jupiter: Jag tycker att det kan vara snyggt och modernt med olika sorters plattor. Kanske lägga en ram runt uppställningsplatsen med några rader gatsten eller marktegel? Om man tittar på offentliga miljöer använder man ofta olika sorters plattor för att markera gränser eller få variation.
Fredrik Å: Armering till flyspacklet behövs kanske.Det beror på flyspackeltillverkaren. Fredrik
Magnus Ladulås: Det går lätt att bila en skåra i lättbetong med en liten borrhammare på ett ca 1-1,5 kg och en bred mejsel. Ett ypperligt verktyg annars för att skära med precision i lättbetong är ett multiverktyg http://prylkoll.se/tva-nya-multiverktyg-fran-bosch/ Skär utan motstånd som om det vore smör. (Är det tjockfog måste man dock har ett skär för kakel/sten för skära även fogarna). Men
fredand44: Hej! Tackar för alla svar och speciellt för den fantastiska förklaringen! Oerhört stort tack att du tog dig tid och förklarade det så noggrant! Nu känns det ju helt självklart att ha armering. Mvh Fredrik
fubar: Jag köpte en sådan med fäste för slang på K-Rauta för några år sedan. Fick tag på en hel tunna med ett litet lock. Hade tunnan liggande och satte dit en kran i locket. Borrade hål på ovansidan av tunnan, i med en slang och täta. Slutet system och vattnet fortsatte i stupröret när tunnan blev full. Måste bara komma ihåg att tömma allt innan vintern.
Sondell: Precis så var det för oss också, har i princip prickat budgeten förutom på en post: Markarbetet. När vi väl började gräva insåg vi att vi behövde fylla i mer än vad vi trott pga markens beskaffenhet, merkostnaden blev ca 100000:- och det är ganska exakt summan vi gick över budgeten på hela bygget.
vectrex: [citat] Jag har en bekant som gjorde en väldigt liknande utbyggnad på sitt hus (hans utbyggnad var drygt 100 kvadratmeter), Väldigt liknande höjdskillnader. Han gjorde en halvtrappa ner från det ursprungliga bostadshuset och en halvtrappa ner till källaren. Han har alltså öppnat upp både vägg och källarmur ganska stort. Jag tycker det blev riktigt bra. Men det kanske inte är något
öringen: Beror på vilken komfort ni vill ha i garaget, jag hade sett till att tak och väggar är ordentligt isolerade och sedan kört på luftvärmepump. Men vill ni kunna springa omkring barfota och mysa kanske ni får tänka annorlunda. Lägenheten däremot bör ni få golvet isolerat. Tror även luftvärmepump och elradiatorer är en vettig lösning där.
hcccs: Vi har tagit åt oss av alla svar och har nu övergivit den här idén och väljer en mer konventionell metod. Vi inser att den här blev för krånglig.
Claesk: Ska bygga ut. Huset har källare så jag ska gräva ut nu och förberda för källare. Tänkte mura upp väggar med leca block. 3 st ytterväggar. Under yttervägg/mur, vad ska man ha för material? Hur tjockt? Gjuta golv senare. Vilket material under platta? Hur tjockt? Vad kostar cement för 18 kvm utbyggnad? Hur tjock platta?
sluggo74: Han kom idag efter jag ringt honom igen Han höll med om att det var ett riktigt dåligt jobb och han skulle ta det med sin underleverantör så att dom ska både slipa ner förhöjningarna och flyta upp dalarna så det låter ju bra nu får vi bara se vad hans underleverantör säger
sponken: Han gjorde det själv men kanske inte ensam dock... Det han gjorde var att jacka ur för domkrafterna i muren under syllen och därefter lyfta sakta men säkert. Har för mig att han gjorde lyftet i omgångar. Ett för varje nytt varv av Lecablock.
Fredrik Å: Hej Precis sådär ser det ut hemma hos oss tom samma årtal. Är det Casper Höglund bygg som byggt din kåk också ? Exakt samma konstruktion med dessa rör och samma bygghöjd. Jag håller som bäst på att montera ett Granab golv. Titta på Granab eller Nivell.Jag valde att sätta rörisolering runt stålrören och köra med radiator. Jag undersökte cellplast alternativet men plattan är
CalleSpeed: Hej Supergrund har ju tre olika lösningar. När man bryter bort ytter delen behöver den ju inte putsa den. Man får då en vanlig betong yta helt enkelt. På deras passivhus grund tas inte fram sidan bort utan ger då mer isolering. När man väljer grund typ så är det ju viktigt att väggen är anpassad mot grunden. Frågan är hur all cellplast mår om 25-30 år? //Calle
Villavilse: Tack för svaret. Nu har jag mätt ordentligt och det är eg inte så farligt med takhöjden utom i dörrkarmar och dessa kan ev tas bort och ersättas med skjutdörrar och valv. Så troligen behöver bara nuvarande golv av trä och kakel tas bort och ersättas med nytt bättre isolerat och ickeorganiskt golv. Tydligen finns det ett nytt tunnare golvisoleringsmaterial nu, jag ska kolla upp vad
krille09: Det ser ut som svartmögel, ja. Med det kan även vara gamla limrester eller smuts. Just den bite är nog enkel - bara att ta på halvmasken och riva ut allt trä...
cecar33: Det är bara att följa Benders beskrivning så blir det helt perfekt.http://www.benders.se/ctxserver/picpath/public/bilder/Mark/pdf/Megaewall_Garden2012_LU.pdf
largab: [citat] HMM, titta INTE på denna graf för källare. En källare med bra dränering har en hög omgivningstemperatur vilket medför lågt värmeläckage. Ovanstående diagram kan gälla för platta på mark. INTE källare.
JimmyB: Tack så jättemycket! Det innehåller nog allt jag behöver .