Jag har ett hål under min trapp i källaren på 1X3 meter där betongplatta saknas. Vi har något förhöjda värden av radon pga markradon så detta är en prioriterad uppgift som också ger ökad förvaringsutrymme. Huset är från 1909 så den övriga delen av golvet är gjuten direkt på marken.

Jag tänkte göra enligt följande:
  1. Rensa området
  2. Lägga lecakulor för att få ett jämt underlag
  3. fukta kanterna mot den angränsade plattan
  4. Blanda betong i en tombola och lägga ut den i omgångar

Nu mina frågor
  1. Synpunkter eller input på ovanstående?
  2. Även om det endast är tre kvadrat så blir det mycket och tungt. Om jag räknat rätt så blir det 24 säckar. Är det görbart med en tombola?
  3. Eftersom det är trångt längst in under trappen så behöver jag göra detta i omgångar med början längst inne under trappen för att sedan jobba mig ut. Min tanke är att att ta det hinkvis från tombolan och sedan försöka arbeta mig utåt. Jag gissar att det kommer att få svårt att få till ytan längst in under trappen. Några tips på hur jag får till det så bra som möjligt.
  4. hur lång tid har jag på mig för att få till plattan i och med att jag kommer att behöva blanda flera satser?
Det är först gången jag gjuter så jag är tacksam för alla tips.

Köp några säckar EPS betong istället och sedan lägger du 20mm flytspackel ovanpå.

Låter fullkomligt lysande. Endast fem säckar och verkar gå att blanda med visp! Några få följdfrågor:
  • Fäster det lika bra mot befintlig platta? Jag vill inte ha några sprickor där radongasen kan komma upp.
  • Går den att gjuta i omgångar. Jag gissar att jag behöver blanda fem omgångar och vill att slutresultatet håller ihop så att ingen radongas kommer upp. Jag ser framför mig att samtidigt som en omgång läggs ut och jämnas till så blandar min kompis nästa omgång. Funkar det?

Flytet fäster mot gamla plattan.Det ska gå utmärkt att skura ihop flera gjutningar.Kolla på youtube.Det finns en bra film hur man gjuter med EPS

Nu har jag rensat och är redo för att gjuta. Hade ingen vidare tur, när jag rev ittade jag en sten på 70 cm i diameter. Efter mycket slit är den nu krossad och utburen. En fråga, skall jag lägga plast underst eller skall jag strunta i det. Finns inte i övriga delar av källaren. Synpunkter?

Sixten08 skrev:
Nu har jag rensat och är redo för att gjuta. Hade ingen vidare tur, när jag rev ittade jag en sten på 70 cm i diameter. Efter mycket slit är den nu krossad och utburen. En fråga, skall jag lägga plast underst eller skall jag strunta i det. Finns inte i övriga delar av källaren. Synpunkter?
Plast tjänar du inget på då resten av plattan är diffusionsöppen, sen knske det kan leda till andra problem i långa loppet.
På med EPS och sedan flytspackar du det sista, blandar du EPS lite lös så är den lättar att stryka ut. Vet att man kan blanda i påsen men jag tycker det låter knepigt.
Om du väljer att blanda EPS i hink - Se till att ta en STOR hink, dvs hög. Dom där förb***ade frigolitkulorna far överallt vid vispning.

Tack, det blir utan plast. Jag funderar på att blanda i påse. Finns en film på youtube, verkar väldigt smidigt (men det är det ju alltid i igen instruktionsvideo). På tisdag kväll smäller det, då skall det gjutas!

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Gjuta är skoj, vet inte vad det är med cement men något är det som tilltalar iaf mig :-)

Visst är det skoj och det var ändå roligare då antalet säckar reducerades brutalt. Blandade fyra säckar i plastsäckar och det var nästan lika lätt som på youtube. Två tipskan jag ge:
1. Köp kvalitetssäckar, 160 liters var perfekt
2. Blanda lite längre tid än på videon. Det tar en stund innan allt är blandat.
vi var två personer, en som blandade och en som gjöt. Går säkert på en person men då får man duscha efteråt...

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.