HAr nyligen köpte ett gammalt timmerhus (1827) där själva huvudbyggnaden har källare förutom under kök (20kvm) där det varit krypgrund. Denna har jag nu rivit ur och upptäckte att berget kom i pincip direkt under syllen, 10cm eller nått...

Från början tänkte jag göra en ny inspekterbar krypgrund men nu vet jag inte vad som är bästa lösningen....

Inte nog med det så finns det en hallutbyggnad på i två ändar av köket... se min andra figur. Dessa är byggda 1946 och är gjutna plattor på .... va vet jag vad som finns under... Så frågan är vad som blir bästa totallösningen .... gjuta platta av allt eller dela upp de olika delarna, kanske låta utbyggnaderna vara kvar som dom är ser ju ok ut men saknar säkerligen isolering och åångspärr

mot markfukt... Hugga upp dessa lockar ju si sådär... grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

planlösning_grund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan tilläggas att huset ligger i en sluttning med x antla höjdmeter berg bakom... dräneringa ska ju fixas oxå...

Grundprincip: laga inte det som inte är trasigt.
Sedan kan det naturligtvis komma andra aspekter i bilden som gör att man vill/behöver ändra.

Verkar det vara fuktigt i golvet/marken?
Även om det är berg så brukade man lägga husen klokt (torrt) förr i tiden.

Där berget stuckit upp har var det helruttet, bjälkar innergolv syllstock..(lagd 1946 enligt funna tidningpapper).blir ju knappast någon inspekterbar krypgrund om jag skulle återställa utan att spränga bort berg... så frågan är väll om det återstår att gjuta platta i det utrymmet

Vad gäller övriga två ytor så ser ja ju inget problem annat än att det troligen inte är isolerat vilket innebär att golvvärme är att glömma... (pga värmeförlust )

Tar tillbaka att jag inte ser några problem. Golvet på plattan va trägolv som låg tvärs över lösa brädor som i sin tur låg direkt mot betongen. Vem vet hur länge det har legat men det va ett par av dessa (som va i dirket kontakt med betongen alltså) som va ruttna. Hur stort problem detta är vet jag inte. Min tanke är ju att lägga klinker i hall och kök så det ruttnar ju inte i första taget :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.