M
Mats: Du menar att man gör den som en dragande konstruktion? Det är ju helt klart ett alternativ.
6 svar · 2,5k läst
L
Leos: Hej igen lyfter min gamla tråd. Det blev att jag gjorde den snåla varianten och gjöt med hemma blandad finbetong, det blev inte bra alls. plattan släppte från underlaget, kan vara för jag använt fel primer, någon flaska från byggmax som förmodligen va för betongfärg egentligen. jaja rev ut skiten igen och har slipat hela golvet för att få bort primern. Så nu får ja ta kostnaden
7 svar · 10,8k läst
A
AndersS: Räkna på vad du sparar också, om du ändå måste köpa allt material och få det transporterat till dig.
22 svar · 39,8k läst
mexitegel
mexitegel: När vi dränerade om satt det även sådana mattor på ena husväggen (varför det inte satt runt om kan man ju undra). De var fulla med rötter gissningsvis eftersom de höll fukten väldigt bra :)
9 svar · 7,4k läst
N
nombz: Placering av väggar är ju viktigt. Men det är lite svårt att veta innan hur man skall ha det. Finns ju "magiska" förhållanden mellan vägg, tak och högtalare. Man kan räkna på sådant innan, dvs om man kontaktar en akustiker. Finns ju excelark som räknar åt en också men det är ju inte alltid jättelätt att förstå resultaten. De "värsta" sakerna man kan få är ju i området över
12 svar · 9,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det stämmer att man behöver öppna upp det gamla asfaltskiktet, har ni tur så sitter det löst så ni inte behöver blästra. Det är inte heller növändigt att ta bort all asfalt, 30% räcker har jag för mig.
3 svar · 1,9k läst
T
thomasonit: Jag ska gjuta en platta till en tillbyggnad. Befintliga radhuset är dock krypgrund och när jag gjuter plattan kommer jag att täcka för 2 av 4 ventilationshål till krypgrunden. Finns det någon bra lösning på detta hur jag kan bevara ventilationen? Kan jag dra två ventilationsrör igenom plattan? Plattan är 4,5m x 6m.
0 svar · 888 läst
M
Mr.Blom: någon ?
1 svar · 3,4k läst
F
Fred vom Jupiter: Vissa säger att man ska ha något kapillärbrytande skikt för att inte få upp fukt i isoleringen. Andra säger att frigoliten är nästan tät ändå så att det ändå inte tränger upp fukt. Om man inte får plats med makadam och frigolit så tar en del isodrän/pordrän/optidrain som isolering eftersom det är kapillärbrytande också. Det är dock mycket dyrare. Man skulle kunna tänka sig
1 svar · 2,0k läst
B
SBH: kan ju vara en lokal produkt. men vi sanera ett par kvadrat träullit med asbest i sig
7 svar · 11,8k läst
·
T
Tiger79: Jag hade lagt om plattorna till våren... Inte kul att skotta när det är grus.
1 svar · 1,6k läst
Granisen
Granisen: Testa göra en kalkyl här: http://www.tjallden.se/sv/sidor/30/14/husgrund-pris.aspx Inte billigaste kanske, men ger en hint?
2 svar · 1,9k läst
T
thomasonit: Tack för svar! Någon som har tips på fråga två: Alltså hur bygger jag upp väggen mot befintliga betong/tegelväggen( där pilen är på bilden) Min egna tanke är att först få till en luftspalt. Betongvägg - papp - läkt - vindskiva - reglar/isolering - ångspärr - reglar/isolering - gips . Tänker jag fel?
3 svar · 5,1k läst
·
C
cecar33: Hur stora är sättningarna, för som det sagts tidigare sättningar är som störst första tiden och huset är 12-13 år. Det finns även metoder för att se om sättningarna är pågående men det tar nog längre tid en du kan vänta med köpet.
5 svar · 6,0k läst
A
anaitis: [citat] Mycket troligt att detta stämmer. Möjligen kanske att isoleringen är 100 mm.
1 svar · 1,6k läst
sir_daniel
sir_daniel: Gamla avloppet gräver du runt sedan demonterar med slägga :)
1 svar · 3,5k läst
Johan_A_M
Johan_A_M: [citat] Tack, det ska jag göra!
7 svar · 5,3k läst
J
JOW: Ta inte en snöskopa bara, kan bli vissa problem med tyngdpunkten.
9 svar · 8,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Om det byggs en byggväg är väl risken att denna kommer att användas då och då även i framtiden när plåtarna är avlägsnade. Jag skulle nog bett om ett permanent skydd för ledningen, det kan ju inte handla om mer än ca 5 meters vägbredd.
14 svar · 3,5k läst
Charlie2
Charlie2: Vi håller på som bäst. Ngt större hus plus garage m platta på mark. 28 lpm där det läggs ny dränering samt Isodrän 100 mm. Runt platta på mark läggs dränering o isolering men på ett lite annat sätt. De räknade tio arbetsdagar till ett pris på 52 000 efter ROT. Ev stora stenar, handgrävning etc kommer faktureras i efterhand enl förbestämt pris. Asfalten på vår uppfart gick
1 svar · 1,5k läst
H
hakaner: +5 för "std" betong, gärna i typ en vecka, lite svårt att säga exakt hur länge. Det finns tillsatser att hälla i betongen, eller isolera formen utvändigt om det är möjligt.
2 svar · 1,3k läst
Oldboy
Oldboy: Märkligt... Har du några foton så kanske det blir lättare att börja nysta?
1 svar · 1,3k läst
buspojken
buspojken: Tänk på att berget sväller 50 % när de sprängs, och att man sällan borrar grundare än 1,2 - 1,5 m, så oavsett om du bara ska ha bort 30 cm, så borrar och sprängs minst 1,2-1,5m bort, Så i många fall lönar de sig att ta in Sprängare på timtid, då kubikpriserna blir rätt höga vid "plansprängning" (under 1m)
7 svar · 4,1k läst
mexitegel
mexitegel: Jag är ingen expert, men om sprickorna inte ändrat sig under ett år så är det ju i vart fall ett gott tecken
5 svar · 1,8k läst
S
solsimon: Efter att ha träffat ytterligare en konstruktör kommer jag att mura väggar ungefär som du planerar. Dock muras väggarna på befintligt golv och efteråt gjuts nytt golv på befintligt golv. Det nya golvet fixerar då första skiftet i väggarna. Det kallas kontrefor/strävpelare. Han gav mig även 2 dyrare alternativ vilket var att gjuta ett golv på 20 cm och låta armeringsjärn sticka upp
30 svar · 10,5k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Markarbetet har jag gjort själv med egna maskiner och inlånade. Markrör o annat har jag bytt till mig. Vet ännu inte vad betong/gjutningen kommer kosta då jag inte skickat ut offerter på det. men göra så mycket som möjligt själv är ledordet.
5 svar · 1,7k läst
R
RoLeRi: Tusen tack för all hjälp. Det är inga problem att gräva bara en massa sand, så det blir nog 20cm cellplast och 10 ca betong.
7 svar · 1,3k läst
S
sjögräs: [bild]
10 svar · 3,9k läst
·
S
10 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.