3 946 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Göra ordning torpargrunden!
Sida 1 av 2
Håller på och helrenoverar en gammal timmerkåk. Nu är det snart dags att riva upp alla golv på nedervåningen. Måste göras eftersom det blir golvvärme. Så jag ska ta ut all sågspån och trossbotten. När jag ändå har allt öppet tänkte jag göra ordning grunden.
Var först inne på att slänga i ett lager singel eller leca sen plast. Men nu är jag lite inne på att lägga markisolering direkt på backen sen plast på det. Då får jag isolerande effekt och även kapillärbrytande om jag har fattat det rätt? Vilket skulle ni satsa på?
Kom gärna med andra tips och idéer!
Tack på förhand!
Var först inne på att slänga i ett lager singel eller leca sen plast. Men nu är jag lite inne på att lägga markisolering direkt på backen sen plast på det. Då får jag isolerande effekt och även kapillärbrytande om jag har fattat det rätt? Vilket skulle ni satsa på?
Kom gärna med andra tips och idéer!
Tack på förhand!
Ska inte göra något mer. Tänkte börja med det och se om grunnden blir bättre. Skulle det bli allt för fuktigt ändå får jag ta ställning till det då tänkte jag.
Foamglas verkar väldigt intressant men kan inte hitta någon återförsäljare eller pris:/
Foamglas verkar väldigt intressant men kan inte hitta någon återförsäljare eller pris:/
Apropå torpargrund:
http://www.isodran.se/index.php/krypgrund
http://www.isodran.se/index.php/krypgrund
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Om du ska riva upp och riva ut läs på om varmgrund i stället för att ha torpargrund. Då blir det en fuktsäker bra grund.
Hade gärna gjort en varmgrund. Men går tyvärr inte. Då man måste ha isolering under grundmuren. Och vågar ej gräva under muren. http://www.lfs-web.se/krypgrund-varmgrund.htm
Så får försöka göra det bästa utav situationen då jag varken kan göra platta eller varmgrund med bra resultat.
Så får försöka göra det bästa utav situationen då jag varken kan göra platta eller varmgrund med bra resultat.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Du behöver inte isolera under muren. Gör det på insidan och horisontellt i marken utanför.
Om du har möjlighet att gjuta en platta invändigt gör det, gick igenom samma process förra sommaren och i efterhand känns det helrätt även om jag först var emot det då jag har en förkärlek för gamla tekniker, ville ha ekofiber i golvbjälklaget.
Då får man en förändrad kallare miljö i krypgrunden. Med gjuten platta tar du bort den risken.
Innerväggarna utom hjärtväggen hängde i luften efter utgrävningen och vi gjöt under alltihop 65 m2.
Efter la vi in ett massivt 26 mm plankgolv med fris direktlimmat mot betongen.
Super och varmt och gott.
Kort å gott; bort med golv, såga av bjälkar, gräv ut, fiberduk, makadam 10 cm, cellplast s 80 35 cm lecakulor som utfyllnad mot den ojämna stengrunden, betong m golvvärme 8 cm, massivt trägolv 26 mm
Då får man en förändrad kallare miljö i krypgrunden. Med gjuten platta tar du bort den risken.
Innerväggarna utom hjärtväggen hängde i luften efter utgrävningen och vi gjöt under alltihop 65 m2.
Efter la vi in ett massivt 26 mm plankgolv med fris direktlimmat mot betongen.
Super och varmt och gott.
Kort å gott; bort med golv, såga av bjälkar, gräv ut, fiberduk, makadam 10 cm, cellplast s 80 35 cm lecakulor som utfyllnad mot den ojämna stengrunden, betong m golvvärme 8 cm, massivt trägolv 26 mm
Jag var inne på det med faktiskt o det låter lockande! Men är rädd för att man bygger in problemet? eftersom ytterväggarna står utanför plattan
"Det finns ett antal potentiella risker då man vill konvertera krypgrund genom att däri gjuta platta. Fungerar inte dräneringen kommer muren utsättas för hög fuktlast och fukten kan komma att förutom vandra inåt och uppåt i isoleringen nå syllen där skada kan ske genom mögel och röta. Den väl inkomna fukten kan sedan inte snabbt torka upp utan är mer eller mindre innestängd.
Markfukt kan i stort sett fritt stiga upp i krypgrundens mur då det inte är möjligt att lägga cellplast även under muren. De utanpåliggande dränskivorna ser visserligen till att fukten kan avges utåt, men i vissa material är kapillärdriften hög och påverkan av syllen kan där inte helt uteslutas."
Texten ovanför gäller ju även varmgrund. Därför jag är lite skeptiskt till just att gjuta för skulle de visa sig att man får problem med fukt då lär man ju inte kunna göra så mycket?
"Det finns ett antal potentiella risker då man vill konvertera krypgrund genom att däri gjuta platta. Fungerar inte dräneringen kommer muren utsättas för hög fuktlast och fukten kan komma att förutom vandra inåt och uppåt i isoleringen nå syllen där skada kan ske genom mögel och röta. Den väl inkomna fukten kan sedan inte snabbt torka upp utan är mer eller mindre innestängd.
Markfukt kan i stort sett fritt stiga upp i krypgrundens mur då det inte är möjligt att lägga cellplast även under muren. De utanpåliggande dränskivorna ser visserligen till att fukten kan avges utåt, men i vissa material är kapillärdriften hög och påverkan av syllen kan där inte helt uteslutas."
Texten ovanför gäller ju även varmgrund. Därför jag är lite skeptiskt till just att gjuta för skulle de visa sig att man får problem med fukt då lär man ju inte kunna göra så mycket?
Om din kåk står på en naturstengrund som min så kan inte vatten stiga i sten kapillärt, jag garderade ändå med syllpapp då vi ändå var tvungen att lyfta huset en sida i taget och byta syllstocken på 3/4 delar av varvet. Och EPS cellplast 35 cm ska inte kunna lyfta vatten nämnvärt heller...dessutom med makadam under.
Följer man sedan de vanliga reglerna med lutning från huset, inga rabatter nära grunden och håller bort ev grundvatten med dränering så skulle jag sova gott på natten👍
Följer man sedan de vanliga reglerna med lutning från huset, inga rabatter nära grunden och håller bort ev grundvatten med dränering så skulle jag sova gott på natten👍
Okej tack för infon. Ja då är platta intressant igen då. Men eftersom allt kostar pengar så måste jag dra in på något annars kommer det här projektet skena iväg så tror jag får skippa platta tyvärr. Så vill göra det bästa av grunden jag kan göra utan att det kostar allt för mycket. Och funkar det så låter jag det vara så annars får man göra något annat senare.