1 981 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hur nära bergvärmeslangar kan man bygga ut?
Vi planerar en utbyggnad som kommer att hamna nära där slangarna från bergvärmen går in i källaren. Hur nära (horisontalled) kan man lägga utbyggnaden? Vet inte om vi ska ha platta eller annan grundläggning. I teorin skulle man väl kunna bygga över slangarna men jag tänker att de kanske kan skadas när man paddar inför gjutning och sånt? Slangarna ligger kanske 50 cm under markytan och ligger parallellt med tänkt utbyggnad. Kan man gå så nära som 30 cm ifrån?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det behövs inte mycket jord förrän det trycker från alla sidor på slangen så den håller.
OK, men vad innebär det i praktiken? Hur nära kan man gräva och gjuta?
Det hela kanske ändå faller på hur mycket man måste gräva för att gjuta platta... om jag vill ha plattan 30 cm från slangarna så går ju inte det om jag måste gräva långt utanför plattans gräns.
Utbyggnaden ska anslita till ett hus på källare, så plattans överkant ska ligga kanske 30 cm över marknivå, hur djupt måste man gräva då? Räcker det att ta bort matjord? Vi har sandigt material under matjorden.
Eller är är krypgrund ett bättre val i så fall? Vad kräver den i form av grundläggning?
Det hela kanske ändå faller på hur mycket man måste gräva för att gjuta platta... om jag vill ha plattan 30 cm från slangarna så går ju inte det om jag måste gräva långt utanför plattans gräns.
Utbyggnaden ska anslita till ett hus på källare, så plattans överkant ska ligga kanske 30 cm över marknivå, hur djupt måste man gräva då? Räcker det att ta bort matjord? Vi har sandigt material under matjorden.
Eller är är krypgrund ett bättre val i så fall? Vad kräver den i form av grundläggning?
Redigerat:
Jag skulle gissa att bergvärmeslangarna ligger cirka 40 cm under markytan, så det blir väl tight att få plats med dräneringen om plattan ligger så nära som 30 cm ifrån...
Ligger dräneringen 30-40 cm utanför plattan eller hur ser det ut?
Ligger dräneringen 30-40 cm utanför plattan eller hur ser det ut?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är väl inget problem att gräva fram slangarna och låta de ligga synligt till dess du återfyller. 30 cm låter tillräckligt. Ställ dit en extra markskiva för isoleringens skull.
Protte
Protte
Låter ju bra! Jag ska återkomma med skiss på hur det ser ut så tar jag gärna emot en skiss på bästa lösningprototypen skrev:
Klicka här för att svara